Brievenbus.

We kregen van onze zustervereniging, de Historische Vereniging Het Wold voor Slochteren e.o. diverse aantekeningen uit de nalatenschap van Rembertus Willemsen.

Wie was Rembertus Willemsen?

Rembertus is geboren in Woltersum op 30 juli 1921.

bron: beeldbank groningen / uit ons archief

De Kollerijweg. Het huis dat half te zien is was de koemelkerij van Harms. Dit huis is nu afgebroken. Tweede huis: kruidenier H. Reinders, later Harm Dijkman, nu Jan Scheepstra. Derde huis: textielwinkel van P. Rusthoven, nu Robert Pepping. Vierde huis: de woning van lH. Alkema, nu van K. van Dijken, carosseriebedrijf. Dan de boerderij van H. Broekerna, later van de familie Willemsen, nu van Wob Nieborg. Vijfde huis: schilder Faber, nu bewoond door J.L.l Verbeek. Zesde huis: K.L. Graatsma, textielwinkel, nu bewoond door de famiJie Steenhuis.

bron: uitgeverij Europese bibliotheek / Ten Boer in oude ansichten deel 2

Uit de mail van de zustervereniging:

“Deze familie heeft o.a. in Woltersum gewoond.

Later woonde Rembertus Willemsen en zijn zus Jantje in Slochteren. Rembertus heeft jaren gewerkt in het gemeentehuis van Slochteren, en werd uiteindelijk loco secretaris van de gemeente.

Beide waren ongehuwd. Rembertus is enige jaren geleden overleden en zijn zuster al eerder.”

De ouders van Rembertus waren:

Niklaas Willems Willemsen (1881-1938) en Jacomina Henderika Pier (1888-1985) uit Slochteren. Ze trouwden in 1919 te Slochteren en liggen beiden begraven in Woltersum.

De graven van de voorouders van Rembertus en Jantje zijn te vinden op het kerkhof van Westerwijtwerd. De oudste steen (1820-1829) is van Willem Hindriks Willemsen en zijn vrouw Trijntje Harms.

Uit zijn aantekeningen:

Aantal inwoners van de gemeente Ten Boer:

Rembertus Willemsen was ook druk bezig met z’n familieregister. (genealogie) In 1953 stuurde hij aan zijn collega op het gemeentehuis in Ten Boer een memorandum met de volgende vragen. Wederom in 1954 en 1955.

Uitgezocht in 2021:

Gevonden op de site van Alle Groningers:

Het begint met het echtpaar Pieter Derks (landbouwer) en Grietje Jans,

zij krijgen op 3 februari 1771 in Westerwijtwerd een zoon met de naam Derk Pieters Wierenga / Wieringa.

Derk Pieters Wieringa landbouwer, huwelijk met Renske Hindriks Groeneveld, de datum is onbekend. Kinderen: Grietje is omstreeks 1800 geboren, Pieter omstreeks 1803 en Trijntje is omstreeks 1807. Vader Derk overlijdt in 1825 te Westeremden.

Pieter Derks Wieringa (koornschipper) en Anje Jans Smit trouwen in 1829 in Stedum met elkaar. Kinderen: Derk Pieters, was 6 jaar toen hij in 1839 kwam te overlijden. Zijn broertje, Jacob Pieters werd niet ouder dan 10 dagen in 1835. Moeder Anje Jans Smit kwam van Leermens, ze is omstreeks 1808 geboren en ze is in 1836 overleden.

Het tweede huwelijk van Pieter Derks was in 1840 met Hiektje ter Borg (geboren 1817). Kinderen uit dit huwelijk: Derk (molenaarsknecht) 1840-1872 Westeremden. Roelina 1841-1925 ’t Zandt, Rinsina / Rensiena 1843-1876 Uithuizermeeden, Grietje 1845-1874 ’t Zandt, Kornelia 1847-1930 Garrelsweer, Gepke 1850-1935 Loppersum en *Harm 1852-1917 Amerika.

*In de periode 1879-1884 is Harm met zijn vrouw Janna Meijer naar Amerika gegaan. Grand Rapids Kent County Michigan.

Pieter Derks Wieringa 1803-1861 overlijdt in Westeremden en zijn vrouw Hiektje ter Borg 1817-1879 ook in Westeremden.

De zuster van zijn vrouw Gepke ter Borg is geboren op 21 januari 1823 en ze is in Zandeweer op 14 mei 1907 overleden.

bron: Klaas Pieterman / liudger stichten

——————————————————–

Martha Woldring

Een foto van een muziek uitvoering. Het jaar is vermoedelijk 1977 maar het waar en waarom is onbekend bij de redactie.

bron: uit het familiearchief van de Blècourt
bronnen: Pia Kort, Alle Groningers, open archieven, st. oude Groninger kerken, graftombe, beeldbank Groningen, familiearchief de Blècourt, nalatenschap R.N. Willemsen en ons eigen archief.