Canadese bommenwerper

Op zondagavond 25 juli 1943 stegen 705 RAF-bommenwerpers op voor een aanval op de Duitse stad Essen. Eén van die bommenwerpers was de viermotorige Halifax LQ-M van het 405e Canadese Squadron.

Dit vliegtuig vertrok van de vliegbasis Gransden Lodge, Sandy in Bedfordhire (Engeland). De bemanning bestond uit zes Canadezen en één Engelsman. Piloot Flying Officer Marcel Emmett Tomczak, bommenrichter Flight Lieutenant Alex J. Sochowski, navigator Flying Officer Alexander P. McCracken, radiotelegrafist Warrant Offcier Clifford John Vesper Kettley, rugkoepelschutter Fligth Sergeant Edward Kenneth White en staartschutter Pilot Officer Michael Sydney Smyth waren de Canadezen; boordwerktuigkundige Sergeant Albert Joseph Wood was de Engelsman. Zij vlogen op hun 17e missie.

Boven Nederland kwam het toestel onder vuur te liggen van een Duitse nachtjager, een tweemotorige Messerschmitt Bf 110 G-4 bestuurd door Oberleutnant Paul Zorner, die opgestegen was het vliegveld Vechta (Nedersaksen). Staartschutter Smyth kreeg de jager pas op 250 meter pal achter de Halifax in het oog. De vijandelijke jager opende het vuur, Smyth schoot terug en piloot Tomczak maakte ontwijkende bewegingen. Tevergeefs, twee motoren werden geraakt en vlogen in brand. Het toestel explodeerde en stortte brandend neer op de plaats van dit bord. Alleen Alexander Sochowski wist zich met zijn parachute te redden; de andere zes bemanningsleden kwamen om het leven.

Spoedig waren leden van de luchtbeschermingsdienst, politie en marechaussee uit Ten Boer (Harm Oosting en Willem E. van der Wees) aanwezig, evenals de plaatselijke huisarts, die de verstuikte enkel van Sochowski behandelde. Ook verschenen helaas al snel enige landwachters die toevallig in de buurt een vergadering hadden, waardoor het niet mogelijk was om Sochowski te laten onderduiken. Landwachters waren namelijk een soort Nederlandse hulpagenten die, gewapend met jachtgeweren, met de Duitse bezetter collaboreerden.

Na de komst van Duitse militairen is Sochowski als krijgsgevangene afgevoerd; hij heeft de oorlog overleefd en is in 1969 overleden. De zes slachtoffers zijn in de week volgend op de crash onder grote belangstelling begraven op de begraafplaats van Ten Boer.

De bemanning poseert op de vleugel van hun bommenwerper.