Snippers

Wijn en Sint Maarten, hoe krijg je dat bij elkaar, we gaan het proberen.

Eerst de wijn.

Even terug in de tijd, we zijn en blijven een historische vereniging, naar het jaar 2019 en wel 10 september van dat jaar. Kijk onder berichten op deze site (linksbovenaan op home)

Van Joost Haverman kregen we een mailtje met twee afbeeldingen van een printbriefkaart.

Sint Maarten 2020

Tips voor Sint-Maarten in coronatijd

Hoe vieren we Sint-Maarten op 11 november in deze coronatijd? Het feest waarbij kinderen met lampions langs de deuren gaan, kan doorgaan. Kinderen hebben immers maar een klein aandeel in de verspreiding van het virus, zeker buiten. En als iedereen zich aan de regels houdt, is er genoeg ruimte om drukte te voorkomen. Let daarom op de onderstaande voorzorgsmaatregelen.

Kinderen mogen liedjes zingen bij de deur. Maar ze moeten wel 1,5 meter afstand houden tot hun publiek. Tip voor ouders: houd de groepjes en het aantal begeleiders zo klein mogelijk.

Niet meedoen: briefje op deur
Heb je klachten? Blijf dan thuis en doe de deur niet open. Als je tot een kwetsbare groep behoort, overweeg dan om niet mee te doen. Voor iedereen die niet aan Sint-Maarten wil meedoen: laat dat even weten, bijvoorbeeld met een briefje op de deur.

Voorverpakte traktaties
Wil je wel meedoen? Laat met een lampion of windlicht zien dat kinderen aan kunnen bellen. Geef bij de deur 1,5 meter afstand aan, bijvoorbeeld met stoepkrijt. En geef het liefst voorverpakte traktaties.

Ondernemers
We raden winkeliers af om een Sint-Maartenevenement te organiseren, zeker als de winkel open is. Ook de organisatie van lampionoptochten raden we af.
bron: gemeente Groningen
bron: Het Noorden in Woord en Beeld nov. 1935

Viering Sint Maarten kan niet op Koopmansplein Ten Boer maar winkeliers zorgen wel voor zakje snoep

1 november 2020 om 10:47 uur

TEN BOER Elk jaar is het een drukte van belang met Sint Maarten op het Koopmansplein in Ten Boer. Bijna 600 kinderen lopen van winkel tot winkel en vereren ook Zorgcentrum Bloemhof met een bezoek. Vanwege de situatie rond corona op dit moment kan van dat laatste sowieso geen sprake zijn. Ook is het winkeliers niet toegestaan om onbeperkt kinderen en ouders in hun zaak toe te laten.

De winkels hanteren tijdens Sint Maarten hun reguliere openingstijden, maar de kinderen kunnen dit jaar niet van deur tot deur. Uiteraard gaat het de kinderen niet alleen om het zingen van een liedje, de traktatie zal in de vorm van een zakje met wat lekkers namens Winkeliersvereniging Koopmansplein Ten Boer worden aangeboden. Hoe dat precies gaat gebeuren, is nog niet bekend. Net als iedereen wordt de regelgeving nauwlettend in de gaten gehouden, er wordt uiteraard geprobeerd om er iets feestelijks van te maken. (bron: Noorderkrant)

Op delpher of verhalen en foto’s Sint Maarten en Ten Boer, niet verder te vinden, heeft u iets, deel het met ons.

De liederen.

Een sint-maartensliedje is een liedje dat gezongen wordt tijdens het sint-maartensfeest ter ere van Sint-Maarten, meestal op de naamdag van de heilige Maarten van Tours, 11 november, of op de avond die daaraan voorafgaat. Hoewel de oudste sint-maartensliedjes expliciet over de heilige handelen, zijn de moderne liedjes eerder humoristisch van aard en wordt in sommige Sint-Maarten niet eens meer genoemd.

De sint-maartensliedjes zijn voor volkskundigen interessant omdat ze nagenoeg allemaal in een uitsluitend orale traditie staan.

Nederlandse liederenbank

Uit het jaar 1561, een lied met 12 strofen.

“wij schamel ghilden overal / vynden niet dan groot ingheval”

vertaling:

“wij schamele gilden overal / vinden niet dan groot ongeval”

Sint Maarten [=Sint Martinus] / armoede / wens om feest te vieren / geen geld om te ‘brassen’

bron: beeldbank Groningen, foto 1925-1935

Op deze bank zijn 469 Sint Maartenliederen te vinden, maar ook 22 drinkliederen.

Uit het jaar 1659, een lied met 5 strofen.

“T’is tydt bereyt / Een hesp voor den on-beyt

vertaling:

Het is tijd bereid een ham tot ons ontbijt

Bacchus / aanval strijd / wapens / vrede / eten drinken / wedstrijd / drinken om prijs

Via het zingen van liederen komen Maarten en de wijn bij elkaar.

1 reactie

1. Sievert Bodde

Prachtig verhaal over Sint Maarten. In de begin vijftiger jaren van de vorige eeuw gingen we met kleuterjuf Ida Kamphuis met onze zelfgemaakte lampions bij een aantal ouders langs met het lied “Wat branden die rode lichtjes zacht in het donkere avonduur”.