Uit het achief van……..

Mw. J. Arkema de Blècourt.

een briefje met een beschrijving van een foto, meestal heb je een foto en geen namen.

archief van: Mw.J.A.deB.

voor de duidelijkheid:

Strijdsters Vrouwenkiesrecht in Ten Boer plm. 1916.
( landelijk opgericht 1894 )

Van links naar rechts:

Bovenste rij: Mevr. L. Huizenga-Onnekes. Juffrouw Kremer, onderwijzeres te Woltersum, Juffrouw Meijer onderwijzeres te Woltersum en Mevr. Evenhuis-Swemle (houtzaagmolen Woltersum)

2e rij: Mevr. Huisman, vrouw burgemeester, Mevr. Reddingius, vrouw gemeentesecretaris en Mevr. Klinkhamer van bakker Klinkhamer te Ten Boer.

3e rij: Mevr. G.S. Keijer Hamming, onderwijzeres te Ten Boer, Juffrouw Bouke v. Zanten te Sint Annen, onderwijzeres en Aaltje van Zalen, onderwijzeres te Ten Boer.

Uit: Ten Boer, 1 gemeente, negen dorpen.
Uitgave Profiel 2001

blz. 107

Overal in den lande kwamen eind negentiende en begin twintigste eeuw verenigingen van de grond, die ijverden voor het vrouwenkiesrecht.

De afdeling Ten Boer van de Vereniging voor Vrouwenkiesrecht hield op 12 maart 1914 haar eerste vergadering in cafè Quatre Bras
(H.Klinkhamer)

Lid waren onder andere de dames Kremer en Meijer (beiden onderwijzeres te Woltersum), mevrouw Van Zanten (onderwijzeres te Sint Annen en later Garmerwolde), de dames, Huisman en Reddingius (echtgenotes van respectievelijk de burgemeester en gemeentesecretaris), mevrouw Klinkhamer (uitbaatster van Quatre Bras) en mevrouw E.J. Huizenga-Onnekes.

foto:chvtb

De vereniging organiseerde lezingen over haar doelstelling, legde een bibliotheek aan, nam deel aan manifestaties in den lande en verzamelde handtekeningen voor een petionement om haar eisen kracht bij te zetten.

foto:chvtb.
foto;chvtb.

Het vaandel van de vereniging voor vrouwenkiesrecht,volgens de notulen “keurig opgewerkt” door mej.Van Zanten naar eveneens “keurige” ontwerptekening van mevrouw Huizenga-Onnekes.

Wie waren deze 10 vrouwen, en van wanneer was die foto?

Mw. E.J.Huizenga-Onnekes 1883-1956. 73 jaar geworden.

Juffrouw Kremer, verder geen gegevens van gevonden.

Juffrouw Meijer, idem.

Mw. J.P. Evenhuis-Swemle 1887-1980 93 jaar geworden.

Mw. Huisman, vrouw van de burgemeester, in de periode 1917-1935 was Gepko Huisman, burgemeester van Ten Boer.
Haar naam was Ietje Wieringa 1874-1956 81 jaar geworden

Mw. Reddingius, vrouw van de gemeentesecretaris, haar man was Petrus Fredrik Reddingius.Haar naam was, Klaassien Pesman uit Thesinge 1868-1954. 86 jaar geworden.

Mw. Klinkhamer, vrouw van de bakker, haar naam was, Jantina Feike Lukkien, 1880-1940 60 jaar gworden.

Mw. Grietje Sidona Keijer-Hamming, 1886-1968, haar huwelijk was in 1920. 81 jaar geworden.

Juffrouw Bouke van Zanten, stond ook de ledenlijst van Departement Ten Boer van 1932-1933, woonplaats Garmerwolde.

Juffrouw Aaltje van Zalen, zij stond ook op deze lijst, woonplaats Ten Boer.

Van de 10 vrouwen weten we van 6 iets meer.

Het jaar wanneer de foto is gemaakt, wordt ook steeds duidelijker.

Bij nummer 5 en 8 hebben we twee jaartallen, die ons iets meer kunnen vertellen van de geboortejaar van de foto.

Mw.I. Huisman-Wieringa (5), was de vrouw van de burgemeester.
Periode 1917-1935.
De foto kan niet voor 1917 gemaakt zijn, ze was pas burgemeestersvrouw van Ten Boer in 1917.

Mw. G.S.Keijer-Hamming (8) is in het jaar 1920 in het huwelijk getreden.
Ook hier hebben we een gegeven, de foto is niet voor 1920 gemaakt.
Voor 1920 was haar naam Grietje Hamming.

De datum wanneer de foto is gemaakt is: 1920 of iets later.

En wie zoekt zal……

foto:archief Mw.J.A.deB.

NvhN: 13 okt. 1918
NvhN: 3 mei 1922
foto:Historische Commissie Garmerwolde.

foto:chvtb /bron hvsa
  • Schoolfeest openbare lagere school Sint Annen
  • Datum 1925
  • Mw. G.S. Keijer-Hamming

Hoe ging het verder?

In 1919 werd het vrouwenkiesrecht ingevoerd. Het verslag van de afdeling Ten Boer uit 1919 meldt: “We hadden ons de groote gebeurtenis, d.i. het verkrijgen van onze burgerschapsrechten, anders voorgesteld.wij hadden gedroomd van een glorieuzen dag, vol overwinningsblijdschap, een dag van groote vreugde. En hoe was het? Natuurlijk vreugde in het hart van tal van vrouwen, dat de groote strijd is volstreden, dat het werk van vele jaren met succes is bekroond. Maar het was een kalme vreugde.” Zich realiserend dat de emancipatie van de vrouw nu pas was begonnen, bleef de vereniging voortbestaan. Ze werd omgedoopt tot ‘Vereniging van Staatsburgeressen’ en bleef tot 1925 actief.

Wat gebeurde er in februari 1914?

In februari 1912 kwam mej. C.S. Groot, uit Rotterdam,de provincie Groningen bezoeken om propaganda te maken voor het oprichten van plaatselijke afdelingen van het vrouwenkiesrecht. Ze bezocht onder anderen: Loppersum. Grijpskerk, Zuidhorn en ook Ten Boer.

NvhN: 10 febr. 1914

Wie was mej. Groot?

Door het werk van al deze afdelings- en landelijke propaganda groepen en individuele leden -met name Betsy Bakker-Nort, Aletta Jacobs en de VvVK propagandiste C.S.Groot- kwamen vele VvVk afdelingen in de ·provincie Groningen tot stand. Rond 1918 (of al eerder) waren er afdelingen in: Ter Apel, Bellingwolde, Ten Boer, Groningen, Grijpskerk, Hoogezand-Sappemeer, Loppersum, Oude Pekela, Stadskanaal, Uithuizen, Ulrum, Veendam, Winschoten, Winsum, Zuidhorn, Zuidbroek, Den Leek, Ezinge, Delfzijl, Haren, Eenrum, Nieuw Beerta en Warfhuizen. ( uit: cdn.atria )

Daarbij herinner ik mij weder de gezellige tochten met Mv. C.S. Groot, later onze onwaardeerbare ‘Marijtje,’ die getooid met een Noord-Hollandsche boerinnenmuts en andere boersche fraaiïgheden, aller harten veroverde. Met haar bewerkte ik heel Noord-Holland benoorden het Y, waarbij zij een vroolijk troepje meisjes tot haar lijfgarde had, verstandige maar door en door onschuldige dorpskinderen voor wie het b.v. een evenement was om in een hotelbed te slapen. ( uit de herinneringen van Mw. Aletta Jacobs )

voor meer leesplezier over Mej. Groot, zie op google Groot, Cornelia Sara (1868-1934)

Meer uit de herinneringen van Aletta H. Jacobs, zie op deze site onder het kopje verhalen.

Hier staat het verhaal uit 1906, over een tocht van Veendam, Stadskanaal naar Winschoten.

1 reactie