Post.

Uit een grote witte enveloppe kwamen een x-aantal z/w foto’s.

Opnames uit het familiealbum van de Gualthèrie van Weezel.

praktijk-woonruimte van huisarts Gualthèrie van Weezel

De klok van de Kloosterkerk.

In 1949 heeft de firma van Bergen uit Heiligerlee, deze klok gegoten.

kenteken A11249

bron: kentekens Groningen

Klokkengieterijmuseum Heiligerlee.

Het museum is gevestigd in de voormalige Klokkengieterij van A.H. van Bergen. Deze vestiging van het bedrijf werd geopend in 1862, onder de naam St Paulinus. Er werden in het begin voornamelijk luidklokken gegoten voor met name kerktorens in heel Nederland. Eind jaren dertig ging het bedrijf zich toeleggen op het fabriceren van carillons. Om dit nieuwe product in de schijnwerpers te plaatsen, werd in 1942 een klokkentoren met een carillon aan de voorzijde van de klokkengieterij aangebouwd. Na de Tweede Wereldoorlog legde het bedrijf zich meer toe op het maken van brandspuiten. In 1980 ging het bedrijf failliet. Sinds 1987 is in het gerestaureerde bedrijfspand het Klokkengieterijmuseum gevestigd.

Het museum geeft een beeld van de wereld van klokken, carillons en torenuurwerken. In de gerestaureerde gietkuil wordt met een film en modellen getoond hoe het gietproces in zijn werk gaat. De collectie omvat verschillende oude en recentere klokken, waaronder een 15e eeuwse klok, gegoten door Geert van Wou, die nu nog als de Stradivarius van de klokkengieters wordt beschouwd.

Een optocht in de jaren vijftig, zie ook het bericht van 22 februari jl.

DES, sinds 1951 DOOR EENDRACHT STERK

Omni vereniging DES heeft op dit moment een drietal sporten in zich verenigd;  Kwiek & Fit, Free Running en Volleybal. We hebben samen zo’n 200 leden en sporten met z’n allen in de Tiggelhal in Ten Boer.

Om dit allemaal steeds weer goed voor elkaar te kunnen krijgen moet er veel worden geregeld. Er zijn daartoe vrijwilligers, trainers en trainsters die het sporten allemaal mogelijk maken. Mede dankzij hun inzet en enthousiasme blijft DES een actieve en gezellige vereniging.

bron: NvhN 28 juni 1957
bronnen: familiearchief van Gualthèrie van Weezel, delpher, kenteken Groningen, D.E.S. Ten Boer en klokkengieterijmuseum Heiligerlee.