Gaykingastraat 19 Ten Boer, een villa – hof.

In de vroegste zin was een hof een met bijvoorbeeld grachten, houtwallen of hekken omheinde plek, waar bloemen, kruiden, struiken of bomen konden groeien.

Het beheer van landerijen, domeinen en onderhorige boerderijen. Ook villacurtis of vroonhof, het bezit van een heer.

De vereniging kreeg een mail van drie wijze mannen met de volgend vraag, “waar stond deze villa in Ten Boer?”

Bij navraag onder onze de leden kwam de naam van de familie Reddingius ter sprake.

Behalve een straat, arts, burgemeester, predikant, gemeentesecretaris en wijnhandelaar is de naam Reddingius ook bekend van het huis aan de Gaykingastraat nummer 19 Ten Boer, Reddingckhof.

Veel leden van familie Reddingius hebben in de negentiende en twintigste eeuw in Ten Boer gewoond en gewerkt. Ds. Wibrandus Gerardus Reddingius (1776-1852) stond van 1828 tot zijn emeritaat in 1852 als Ned. Herv. predikant in Woltersum. Zijn zoon, Rutger Adolf Benthem Reddingius (1801-1863) was arts en van 1834 tot 1852 burgemeester/gemeentesecretaris. Een jongere zoon, ds. Gerardus Benthem Reddingius (1812-1881) stond van 1847 tot zijn dood als Ned. Herv. predikant in Garmerwolde. Twee zonen van burgemeester Rutger Adolf Benthem werkten eveneens in Ten Boer: de eerste, Tiddo Folmer Reddingius (1829-1905), als arts; de andere, Wibrandus Gerardus Benthem Reddingius (1842-1900), als burgemeester van 1873 tot 1900. Twee zonen van dokter Tiddo Folmer waren ook arts in Ten Boer: de latere hoogleraar Rutger Adolf Reddingius (1857-1923) en Willem Reddingius (1864-19..). Tenslotte is er nog een neef (oomzegger) van burgemeester Rutger Adolf Benthem werkzaam geweest als gemeentesecretaris/ontvanger, Wibrandus Gerardus Reddingius (1822-1902). Het tegenwoordige doktershuis Gaykingastraat 19, de “Reddinckhof”, is in 1906 door dokter Willem Reddingius gebouwd op de plaats van een vroegere praktijkwoning.

Uit het boek; Ten Boer in oude ansichten.

“op de plaats van villa “Reddinckhof” stond toen het oude doktershuis. Hier woonde tot 1863 dokter Rutger Adolf Benthem Reddingius (van 1834-1852 ook burgemeester).

Hij werd opgevolgd door zijn zoon Tiddo Folmer Reddingius. De derde Reddingius was “dokter Willem”, die tot 1921 bleef, toen W.R. van der Meer zich als huisarts vestigde.

Het onderschrift van de foto hierboven luidt;

“dit is de villa van dokter Tiddo Folmer Reddingius omstreeks 1905. In dat jaar liet Willem Reddingius, die zijn vader als dokter was opgevolgd, dit huis afbreken en bouwde er de nog bestaande villa “Reddinckhof”.

uit andere bronnen:

Complex, genaamd “Reddinckhof”, bestaande uit een PRAKTIJKWONING met KOETSHUIS. De woning is volgens een gevelsteen in 1906 gebouwd op de plaats van een andere praktijkwoning. Een aantal onderdelen van deze woning is herbruikt bij de bouw van het nieuwe pand dat is opgetrokken in een overgangsstijl bestaande uit een mengeling van traditionele- (boerderij-uiterlijk) en chalet- en art nouveaustijl elementen. Opdrachtgever was dokter Willem G. Reddingius, die het huis de naam “Reddinckhof” gaf. Het is niet duidelijk wie het huis ontworpen heeft, zeker is dat gemeente-architect S. Blokzijl betrokken was bij de bouw. In de jaren zestig van de 20ste eeuw zijn door architect Olsmijer uit Winsum enkele vernieuwingen in het interieur doorgevoerd en in 1975 enkele veranderingen in de praktijkruimte. Achter de woning ligt een koetshuis dat oorspronkelijk bij het oude huis hoorde. Tijdens de bouw van de praktijkwoning in 1906 is het koetshuis aangepast aan de stijl van de nieuwe woning. Hetzelfde geldt voor de diepe tuin met ovale vijver aan de voorzijde, boomgaard, groentetuin en bosaanleg achterin. Het padenpatroon is in de loop der tijd veranderd waardoor de tuin buiten de rijksbescherming valt.

Dokter W. Reddingius liet in 1905 de Reddinckhof (Gaykingastraat 19) bouwen, een in jugendstil-vormen uitgevoerde, grote vrijstaande villa met koetshuis.

Beeldbank Groningen / Ten Boer.

1900-1905.

1920-1925.

1920-1925, uit het fotoboek van Mw. Huizenga-Onnekes.

1928-1933.

1930-1935.

1935-1940.

uit het fotoarchief van M. Gualthėrie van Weezel.

2018, fotograaf Henk vd. Woude.

1997.

2009, fotograaf Henk vd. Woude.

Twee vragen blijven over:

‘De kinderen kregen op nieuwjaarsdag van de dokter, uit handen van zijn koetsier-tuinman Merema een koek en een prent uitgereikt’. (onderschrift bij foto 15, Ten Boer in oude ansichten)

Wie was Merema, de koetsier-tuiman en wat stond er op de prent die de kinderen kregen ?

Namen van huisartsen;

Beukering van, R.J. de Jonge, J.A. Keizer, M. Gualthėrie van Weezel, S.Sybrandy, W.R. vd. Meer,

Willem Reddingius, Tiddo Folmer Reddingius en Rutger Adolf Benthem Reddingius,

Beeldbank Groningen / Ten Boer, fotoarchief van Henk vd. Woude, de site vrouger, dbnl. monumenten in Nederland / Groningen, Henk Bol, Jaap Slagter, Ten Boer in oude ansichten, fotoarchief Mw. Huizinga-Onnekes, fotoarchief M.Gualthėrie van Weezel, wikipedia en ons eigen archief.