Twee namen van de lijst;

van personen uit de gemeente Ten Boer die door oorlogsgeweld en terreur om het leven kwamen tijdens de tweede wereldoorlog (1940-1945).

bron: Drentsch dagblad, 30 september 1942.

Van de site “vrouger” Ten Boer.

SMIT, Geert. Geboren 16 december 1901 te Woltersum, laatstelijk gewoond hebbende te Woltersum, E 59. Wegens het slachten van schapen, toebehorende aan andere personen, overgebracht naar het concentratiekamp Vught en aldaar overleden op 9 februari 1943.

bron: oorlogsbronnen.nl

Uit het boek ” boerderijen gemeente Ten Boer en Overschild 1595 – 2005 “, blz. 837.

-Bij de boedelscheiding van 29 augustus 1893 werden de behuizing en schuur en de volle eigendom van 25.47.90 ha land toegedeeld aan de zoon Jacob Smit. Hij was op 20 juli 1889 gehuwd met Grietje Feenstra. Op 3 december 1942 verkocht hij een deel van het land, bijna 12 ha, aan zijn buurman Kornelis Wieger Kwant-. Jacob en Grietje Smit waren de ouders van Geert Smit.

Het adres was toen; Lageland-Luddeweer, Luddeweersterweg.

De Woltersumer Ae bij Luddeweer met links de boerderij van de familie Smit.

WOLDENDORP, Barteld. Geboren 20 oktober 1906 te Garmerwolde, laatstelijk gewoond hebbende te Garmerwolde D 182. Wegens het slachten van gestolen schapen overgebracht naar het concentratiekamp Vught en aldaar op 24 januari 1944 overleden. (bron: site vrouger)

Barteld wordt geboren in Garmerwolde, een klein dorp tegen de grens van de gemeente Groningen aan. Hij is de zoon van een caféhouder, tevens veehandelaar. Barteld werkt in dienst van zijn vader en neemt later het bedrijf over. Met zijn vrouw Jantje krijgt hij een dochtertje, Annie genaamd. Barteld leidt een onafhankelijk en vrij leven, hij is avontuurlijk, altijd vrolijk en goed gemutst. Als klein meisje gaat Annie vaak met haar vader mee om de koeien naar het land te brengen, of naar de veemarkt. Tijdens de oorlog wordt Barteld gearresteerd vanwege clandestien slachten, hij wordt verraden door een agent uit zijn eigen dorp. Barteld komt terecht in Kamp Amersfoort, van daar uit wordt hij naar Kamp Vught getransporteerd. Waar hij precies van beschuldigd wordt is niet bekend, wel dat zijn gevangenschap van lange duur is. Uiteindelijk wordt het verblijf in de kampen Barteld fataal, hij sterft op 24 januari 1944 in Kamp Vught.
Zijn vrouw Jantje zet jarenlang in haar eentje het bedrijf voort, en hertrouwt.

(bron: nmkampvught.nl)

vlnr. Weduwe Mevr. Anna Woldendorp-Broekema, kleindochter Annie Woldendorp en schoondochter Jantje Woldendorp-Dikkema. (bron: beeldbank Groningen / Garmerwolde).

bron: NvhN. maart 1942.

bron: NvhN. november 1942.

bron: De Noord-Ooster, 10 februari 1942.

Delpfer, Open Archieven, Beeldbank Groningen / Garmerwolde, boerderijenboek Ten Boer, nmkampvught, site vouger Ten Boer, oorlogsbronnen, John Havinga, en het fotoarchief van het chvtb,