Na gekomen berichten:

Overval op het distributiekantoor van Ten Boer in 1943.

bron: NvhN

Willem te Lindert (Wim)

Geboren:23 april 1914 Winterswijk
Overleden: 30 juli 1993 Peize
Echtgen.: H.te Lindert-Kammenga

Politieman
Verzetsnaam: Wim Vereikeren

Lid:L.O./K.P

Drager Verzetsherdenkingskruis

Betrokken bij liquidatie van Jannes Luitje Keijer- 22 april 1944 i.s.m.gedeserteerde Duitse soldaat Michael Henrich.
Neergeschoten op het treinstation van Bedum en overlijdt later in het Academisch Ziekenhuis te Groningen.

Door de razzia v.d.bezetter hier op werden de dagen daarop velen gearresteerd, waarvan er uiteindelijk 22 dodelijke slachtoffers zijn gevallen. ( bron: oud Winterswijk )

Lindert, Willem, Schuilnamen: Wim Vereikeren Verzetsgroep: LO; KP Gebeurtenis: Gearresteerd in de buurt van zijn onderduikadres bij weduwe van Til in Ten Boer [In het rechercherapport bij de kaart van Stolwijk wordt als datum 1944-06-06 genoemd. Volgens een rapport van het Centrale Afwikkelingsbureau BS uit 1946 is betrokkene naar Vught getransporteerd waar hij twee maanden bunkerstraf kreeg, daarna naar verschillende kampen in Duitsland. Augustus 1945 weer terug]

( bron: Groninger archief )

Evacuees

bron: archieven Provinciale en Gedeputeerde Staten van Friesland 1919-1961 inv. nr. 3448

Mw. E.J. Huizenga-Onnekes.

Dij schrift, blift – schrijversgraven in de provincie Groningen
Uit de inleiding…
De provincie Groningen telde in de negentiende en twintigste eeuw vele schrijvende pioniers op het gebied van onderwijs, politiek en godgeleerdheid. Ook dialectschrijvers en dichters lieten voor het eerst echt van zich horen. Reden om te onderzoeken hoe deze schrijvers op hun laatste rustplaats worden herdacht. Vertellen de graven van de Groningse schrijvers hun levensverhaal? Dat zou je verwachten in een provincie die zo rijkelijk bedeeld is met grafpoëzie en -symboliek. Is aan hun graven af te lezen wat hun werk of roeping voor de mensheid heeft betekend? Of blijken ze toch gewone stervelingen te zijn…
Dit deel van de kerkhovenreeks besteedt aandacht aan de graven, maar vooral ook aan leven en werk van een aantal Groningse schrijvers in de ruimste zin van het woord.
Dit boekje is uiteraard vanaf 24 november te koop via onze (web)winkel voor € 8,95. SOGK-donateurs krijgen 20% korting.
bron: Stichting Oude Groninger Kerken

delpher, oud Winterswijk, Groninger archief, het archief van Prov. en ged. staten Friesland, de stichting oude Groninger kerken en J.H. Huizenga.