Kranslegging Ten Boer voor de zes omgekomen R(C)AF vliegers in 1943.

Aanstaande dinsdag, 25 juli, om 19:30, is er een korte ceremonie op de Alg. Begraafplaats aan de Stadsweg in Ten Boer. Uit naam van diverse nabestaanden zal er een krans worden gelegd bij de graven van zes omgekomen R(C)AF vliegers. Dinsdag is het namelijk exact 80 jaar geleden dat zij met hun vliegtuig buiten het dorp werden neergeschoten door een Duitse nachtjager.

Deze korte ceremonie zal worden bijgewoond door diverse jonge veteranen, een erewacht in Canadees WOII uniform en de taptoe zal worden gespeeld.

Het bijzondere bij deze kranslegging is dat bijna op hetzelfde moment, op de Canadese luchtmachtbasis in Nova Scotia, de medailles en eretekens van de bemanning worden aangeboden aan ‘hun’ 405th squadron. Dit om opgenomen te worden in de collectie van het museum aldaar. Want 405 bestaat nog.

U bent van harte uitgenodigd om deze korte- en openbare ceremonie bij te wonen.

Bewijs deze jongens de eer die ze verdienen. Zij verlieten huis en haard om te gaan vechten tegen een onbekende vijand en mochten nooit meer thuis komen….

We will remember them!!

Bron: Jos Schuurman