75 jaar vrijheid in Ten Boer

de verhalen van de tweeling Volkert en Ina Keizer uit Amsterdam, zij kwamen in februari 1945 naar Ten Boer.

Morgen, dinsdag 11 februari, staat er in de Volkskrant een verhaal over hun.

bron: archief familie Keizer

“We zitten op een slee ( 1946 ? ) op het plein waar we woonden in Amsterdam. De witte overalls die we dragen had onze moeder gemaakt van parachutestof die toen met textielpunten te koop was.”

Vijfjaar geleden.

Bij de bevrijding 70 jaar in Ten Boer kwam Volkert Keizer bij ons langs en hij vertelde ons zijn verhaal. Over het verblijf, samen met zijn zusje, in Ten Boer aan het eind van de oorlog.

Behalve aan ons heeft hij ook het verhaal verteld aan de schoolkinderen in Ten Boer.

een gedeelte uit z’n verhaal:

“Na aankomst in Ten Boer werden alle kinderen buiten opgesteld en de potentiële gastouders maakten een keuze. Ik kwam bij kleermaker Van Bruggen, dus niks boerderij, en Ina bij het buurgezin Vegter want die wilden een meisje dat met hun dochtertje zou kunnen spelen. Bij Vegter hadden ze drie kinderen in onze leeftijd, Henkie, Manske en Reina. Bij Van Bruggen waren twee volwassen dochters in huis, Alie van een jaar of achttien en Jantje van in de twintig, die zo’n beetje voor mij zorgden. Ik sliep in het grote bed bij Alie. Mevrouw Van Bruggen was een forse strenge vrouw die ik tante mocht noemen.”

een gedeelte uit Ina’s verhaal:

Een fantastische tijd in Ten Boer
In Ten Boer verbleven we tot en met juni 1945. We waren bij twee verschillende families ondergebracht maar woonden wel naast elkaar. We hadden, hoe raar het ook mag klinken, een fantastische tijd. We hoefden door een foutje van ???? niet naar school, beleefden wonderbaarlijke avonturen, hadden nooit honger, hadden géén last van heimwee zoals andere kinderen wel gehad hebben, zagen de bombardementen op de stad Groningen (8 april) met daarna de Franse parachutisten.”

gedeelte uit de mail, 17 april 2015, van Volkert Keizer:

” De terugkeer naar Ten Boer vandaag was een geweldige belevenis, vooral dankzij de meer dan geweldige ontvangst die mij als geheel onverwachte gast bij u ten deel viel. Ook was het bijzonder leuk om aan de schoolkinderen te vertellen hoe ik als kind aan het eind van de oorlog in Ten Boer heb mogen genieten. Kortom, ik heb de Bevrijding herbeleefd !”

Binnenkort gaan we hun verhalen in zijn geheel op onze site zetten.

bronnen: archief chvtb, verzetsmuseum Amsterdam en het archief van de familie Keizer.