In memoriam Jannie Arkema

Tot mijn verdriet lag bovenstaande kaart zaterdag in de bus.
De energieke en altijd optimistische Jannie was een van de eerste leden van onze vereniging die toen nog Cultuur Historische Werkgroep heette. Ze heeft de geschiedenis van de gemeente Ten Boer bijna uitgevonden. Zij heeft onder meer het initiatief genomen om de betekenis van al onze straatnamen te achterhalen. Haar opzet hebben we gezamenlijk uitgewerkt en afgerond op de website. Jannie heeft een enorme hoeveelheid prentbriefkaarten, foto’s en artikelen verzameld over Ten Boer en omstreken, en ze was altijd bereid deze met anderen te delen door kopiëren en door verhalen er over te vertellen. Soms in de vorm van een lezing of een Kwisje. Jarenlang heeft ze ook schoolkinderen ontvangen op roeffeldag om hen duidelijk te maken hoe anders vroeger alles ging in Ten Boer, maar ook hoe veel er nog van terug te zien was. Samen met Henk Boels was zij lange tijd wekelijks op het gemeentehuis te vinden om de hele fotocollectie van de gemeente van titels te voorzien.  Ook haar eigen beleving van oorlog, inundatie en bevrijding heeft ze bij vele gelegenheden levendig uitgedragen.In haar lange, actieve leven heeft ze  veel voor Ten Boer en onze vereniging betekend en dat blijft nog doorgaan, want haar dochter Ineke is bezig, haar verzameling uit te zoeken en beschikbaar te stellen aan de vereniging en de Beeldbank. Verdrietig maar dankbaar zullen we haar enthousiasme en trouw in herinnering blijven houden.
mede namens het bestuur van CHVTB,
Wouter van Rossem, secretarisStadsweg 43
9791 KA Ten Boer
rossemw@gmail.com

1 reactie

1. Teije Penninga

Jannie Arkema, de vriendelijkste vrouw van Ten Boer altijd behulpzaam, sterkte voor haar geliefden. Een groot verlies voor Ten Boer.