Verzoek

Hierbij zou ik willen vragen wie mee zou willen helpen om de familiegeschiedenis van Mozes Meijer, 1881-1943, uit Ten Boer te schrijven.

Op vier mei zijn we om acht uur twee minuten stil. Mijn gedachten gaan dan ook naar Mozes Meijer. Elk jaar neem ik me voor om zijn stamboom, de geschiedenis van hem en zijn familie uit te zoeken, en elk jaar komt er weer iets tussen, dat het niet gebeurt. Dit jaar is het 75 jaar geleden dat we bevrijd zijn en nu moet het echt wel gebeuren, zei een stemmetje in m’n hoofd.

Veel namen en data heb ik al gevonden en via diverse sites de nodige informatie bijeen verzameld, maar in het schrijven van verhalen ben ik niet sterk. Vandaar dit verzoek.

Het verhaal van de familie Meijer begint rond 1800 in Stedum, daarna gaat het verder in Ten Post. Levie Meijer, de vader van Mozes, was de eerste Meijer in Ten Boer. Het gezin van Mozes Meijer telde zes personen, Johanna, z’n vrouw en vier dochters.

Twee van hun dochters hebben de oorlog overleefd. In 2009 en 2010 overleden zij in Amerika.

Wie heeft er zin om mee te helpen schrijven?

Mozes Meijer en Johanna de Levie
Saartje, Sophie, Martha en Louise (wie is wie?)
bron: blz. dagboek P. te Rietstap, blz. 14.

bron: allegroningers, joodsmonument en het dagboek van verzetsweduwe Pietertje te Rietstap.

Twee leden van de vereniging hebben al interesse getoond om mee te helpen, schroom niet, je bent van welkom om mee te doen.

Alle informatie over de familie Meijer is welkom.

Bert Groeninga

1. Wiebe Penninga

Hallo,

Nadat de familie Meijer is weggevoerd heeft het gezin van mijn moeder, de fam. Noordman van de Boltweg enige tijd in het huis van de fam. Meijer gewoond. Ze moesten hun huis uit ivm de inundatie waardoor de boerderij blank kwam te staan.
    Kunt u mij vertellen in welk huis de fam. Meijer heeft gewoond? Huisnummer 114 aan de Gaykemastraat lijkt me onwaarschijnlijk, volgens mij gaan de huisnummers maar tot in de 40.

Graag hoor ik van u.

Met vriendelijke groet, Wiebe Penninga