‘DE LEEGLOOP VAN LUTJEWOLDE’

Onder deze titel geeft Remi van Schaïk  een lezing  in de Kloosterkerk van Ten Boer. Hij komt op uitnodiging van de Cultuur Historische Vereniging van Ten Boer op 7 november , aanvang 20.00 uur, toegang gratis .  Kerk open om 19.30 uur.

In de Europese geschiedenis worden de late Middeleeuwen vaak nog gezien als een periode van langdurige economische en demografische crises met hongersnoden en epidemieën.  De vraag is of dat ook geldt voor de bevolkingsachteruitgang in bepaalde delen van het Groninger platteland. En hoe komt het dat er vervolgens geen herstel te zien valt, zoals elders vaak wel het geval is?

Naar aanleiding van een archeologische opgraving in Lutjewolde in 2017 zal in het bijzonder worden gekeken naar het gebied tussen  Bedum, Ten Boer en Groningen om te zien wat daar aan de hand kan zijn geweest.

Remi van Schaïk werkte tot zijn pensionering in 2015 onder meer als docent en onderzoeker Middeleeuwse Geschiedenis en Handschriftenkunde bij de Opleiding Geschiedenis van de Rijksuniversiteit Groningen.

info; www.historischeverenigingtenboer.nl

bron: