‘De leegloop van Lutjewolde’.

Hierbij nodigen wij u allen van harte uit voor onze najaarslezing.

Spreker:

Remi van Schaïk werkte tot zijn pensionering in 2015 onder meer als docent en onderzoeker Middeleeuwse Geschiedenis en Handschriftenkunde bij de Opleiding Geschiedenis van de Rijksuniversiteit Groningen.

Korte samenvatting:

In de Europese geschiedenis worden de late Middeleeuwen vaak nog gezien als een periode van langdurige economische en demografische crisis met hongersnoden en epidemieën tot gevolg. Ook voor de Nederlanden is dat wel ter discussie gesteld, maar de vraag is of dat ook geldt voor de bevolkingsachteruitgang in bepaalde delen van het Groninger platteland, of dat andere factoren (mede) tot verarming en leegloop hebben geleid. Hoe komt het dat er vervolgens geen herstel te zien valt, zoals elders vaak het geval is? Naar aanleiding van een korte archeologische opgraving in Lutjewolde in 2017 zal in het bijzonder worden gekeken naar het gebied tussen grofweg Bedum, Ten Boer en Groningen om te zien wat daar aan de hand kan zijn geweest.

Extra, voor de liefhebbers onder ons.

In de kerk zullen oude zondagschoolplaten worden aangeboden door het kerkbestuur.

bron: holyhome