Menu Sluiten

Nog twee boeken van Mw. E.J. Huizenga-Onnekes.

bron: Leeuwarder Courant 17 april 1970
bron: chvtb

Dat verdwijnen van het bijgeloof heeft toch nog wat geslachten geduurd. Mevrouw Huizenga-Onnekes, geboren te Vierhuizen heeft in haar leven [1883-1956] Groninger Volksverhalen verzameld; verkregen van vele personen, meestal eenvoudige lieden, vooral oude mensen, die haar aan een overvloed van materiaal konden helpen.  Ze schreef in 1916 het verhaal op van Bie t Melkpad:
Ollerom is n hail òld dorp. t Bestaait oet twei wieren. Op de westelke wier ston kerk, schoul, pasterij en t grootste dail van t loug. De aander wier is Azinga. Doar lag de börg en aan noorzied doarvan was vrouger n bos mit haile dikke bomen. Doar legt ook nog de boerenploats, dij bie de börg heurde. Dij boederij is aaltied n spoukhoes wèst, zolaang as mie heugen mag. Doar wazzen mènsken vermoord en doar zatten bloudvlekken op t schot, dij der nait weer òf wollen. Ten noorden van dij ploats wazzen twei galgekampkes, want doar mouten twei gerichten wèst hemmen, vot biet t Mèlkpad. Aan dat Mèlkpad woonde n haile kwoaje heks en onner de bomen doar zag men voak s nachts n haile troep katten. Dat wazzen heksen, dij doar jousterden en juchterden.

bron: NvhN 14 maart 1978
bron: Leeuwarder Courant 17 april 1970

Wil je de hele pagina goed lezen, kijk dan zelf op delpher. Met de zoekopdracht “heksen en duivelsverhalen Groningen”

Vertellers:

nog een paar namen: Roelf en Rilke Melessen uit Niebert, Tjapke Mennenga uit de Pallerd Boertange en Mw. A.Roelfsema-Puister uit Hellum.

bron: boekenwinkeltje januari 2020
bron: boekenwinkeltje januari 2020

“onderzoeker was verder Line Huizenga-Onnekes, die samen met knipper Wiechert Tjeert Lever een geschiedenis van de papier- knipkunst samenstelde. Het manuscript werd echter nooit uit- gegeven. Joke en Jan Peter Verhave konden er gelukkig uit putten voor hun nieuwe samenvattende boekwerk dat nu gepresenteerd is.

Niet alleen passeren in dit boek de belangrijkste papierknippers de revue, van de zeventiende eeuw tot nu. Ook wordt aandacht besteed aan de belangrijkste thema’s, stijlen en motieven; de materialen, technieken en toepassingen; en, tenslotte, het ver- zamelen en bewaren van deze vaak bijzondere knipsels uit het verleden. Het boek wordt afgesloten met een alfabetisch over- zicht van alle belangrijke Nederlandse knippers over wie de auteurs informatie hebben kunnen achterhalen.

Conserveren én presenteren

Natuurlijk is het heel belangrijk dat de kwetsbare knipsels op een goede manier geconserveerd worden. Een bekende prentknip- per als Wiechert Lever zag daar al vroeg het belang van in. Deze Wiechert Lever had in van het papierknippen zijn beroep gemaakt. Maar hij deed ook onderzoek, samen met Huizenga-Onnekes. En hij verzamelde. In opende hij in Roden zijn Nederlands Museum van de Papierknipkunst, “

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Het modereren van reacties is ingeschakeld. Het kan even duren voordat je reactie wordt weergegeven.