Met wie zat Mw. E.J. Huizenga-Onnekes zoal aan tafel ?

Voor de verhalen die in haar boeken staan bezocht ze ruim 400 mensen. Maar wie waren deze vertellers, een paar van hun heb ik kunnen achterhalen, hun namen en soms vind je wat meer informatie over iemand.

Minne Koning, Ten Boer.

zie op deze site, onder home van 17 januari jl.

W.W.Elema-Onnekes, Karshof, Garsthuizen.

zij was het zusje van Eilina, Wietske Wilhelmina. geboren in 1889 en gehuwd met Reinder Pieter Elema in 1916.

B. Elema-de Waard, Eppenhuizen.

Bouktje de Waard geboren in 1898, gehuwd met Jan Elema, een broertje van Reinder Pieter, in 1921.

Tjapke Mennenga, de Pallert.

zie blz. 124 in het boek “heksen en duivelsverhalen”

de Pallerd (foutje in het boek) Pallert is een buurtje in de gemeente Westerwolde in de provincie Groningen. Het ligt ten zuiden van Bourtange, direct tegen de grens met Duitsland)

Tjapke is geboren in 1846 en overleden in 1936., zijn beroep was voetbode.

bron: blz. 124 uit het boek, fotograaf onbekend

Mw. Huizenga kwam er in de jaren rond 1930 met een zekere regelmaat, maar ze noteerde meestal slechts één of twee verhalen per keer, in ieder geval uit de mond van Tjapke Mennenga, telg uit een oude boerenfamilie.

bron: coll. Mw. Huizenga-Onnekes / fotograaf F.G. Knol

H.A. Fransema-Venhuis, Godlinze.

Hillegonda Alida is geboren in 1863, haar vader was onderwijzer. In 1886 is ze de bruid van Ekke Fransema. Ze is overleden in 1926. Van haar man bestaat er een Wikipedia pagina.

S. Kerkhof, Tjamsweer.

Alleen maar een geboorte-overlijdensdatum. Hij was machinist van beroep, geboren in 1868 en in 1945 overleden.

J. Kuiper, Termunten.

Jan is geboren in 1854 Wagenborgen / Termunten en overl. in 1927.

bron: fotograaf onbekend

J.S. van Weerden, Zuurdijk.

Jan Stoffer van Weerden (1888 – 1971) was 40 jaar schoolmeester ‘op Zuurdiek’, woonde in het schoolmeestershuis, en bekend amateur historicus van de streek. Hij was medeoprichter van de Historische Kring ‘de Marne’, die nu nog bestaat als historische vereniging De Marne. Bij zijn afscheid werd hem het ‘woapen van Zuurdiek’ aangeboden.

Jan Stoffer (Eefko’s) van Weerden, hoofd eener school, * 09-11-1888 Ten Boer, † 04-04-1971 Leens

x I 07-12-1912 Uithuizen Martha (Date’s) Munting, * 03-02-1884 Uithuizen, † 25-11-1924 Zuurdijk, 40 jaar

Bruidegom 24 en bruid 28 jaar
Ouders bruidegom: Eefko van Weerden, brievengaarder x Martje Merema
Ouders bruid: Date Munting x Bieuwke Luurtsema
Getuigen huwelijk: Jan Bierma, 25 jaar, hoofd eener school, zwager der bruid, wonende te Oldehove; Julle van Veen, 29 jaar, 29 jaar, landbouwer, zwager der bruid, wonende Uithuizen []

informatie is van de site, zuurdiek.nl ( lees het verhaal over hem )

Meldine

Meldine, de zieneres uit Zoutkamp (1813 – 1890)

Haar naam was, Ludgerdina Louwes Bol. Gehuwd met Melle Waalkes Balk, een visserman. Melles Dina, was haar bijnaam. Ze was met “de helm” geboren, ze had een tweede gezicht.

Volgens inwoners van ‘Zoltkamp’ heeft ook Meldine voorspellende uitspraken gedaan. De voorspellingen zijn verteld door Zoutkamper Joannes Diek aan verzamelaarster mevrouw Huizenga-Onnekes, aangevuld met voorspellingen die Ruben Koman in Zoutkamp opte-
Oud-visser Hendrik Rispens vertelde in 2007 over een voorspelling van de bloedtrap in Zoutkamp.
kende uit de mond van Frans Visscher en Hendrik Ris- pens.

Dat Meldine zelf overtuigd was van de vervulling van haar voorspellingen blijkt uit het feit, dat ze eens naar Burgemeester Van der Ley van de Panser gegaan is, om hem te verzoeken als minister op te treden, wanneer alles in de war zou lopen. Meldine overleed 3 oktober 1890 te Zoutkamp. Ze was lange jaren weduwe geweest, want haar man was reeds in 1851 overleden.

Vier kinderen had ze, allen zoons. In ons land wonen geen nakomelingen van haar; want de oudste is ongehuwd gebleven en de jongste bleef op zee. De twee anderen zijn naar Amerika getrokken en hebben daar een gezin gesticht. Vermoedelijk zullen daar dus nog nakomelingen aanwezig zijn. Een zeer bijzondere vrouw is zij zeker geweest en haar naam zal in Zoutkamp nog wel niet vergeten zijn. Op het kerkhof zal men haar grafstede niet terug kunnen vinden. Ze was arm en geen paal of ander gedenkteken geeft de plaats aan, waar zij ter ruste is gelegd.

bron: Marne-Memorie, LX111

Roelf en Rilke Melessen te Niebert

bron: fotograaf onbekend

zie blz. 44 in het boek “heksen en duivelsverhalen”

Gevonden een Roelf Melissen, geboren in 1863 en overleden in 1944 in Niebert. ( vader, Abraham, herbergier ) Zijn vrouw was Geertje Dopstra, zij is in 1929 overleden. Wie Rilke was en is dit wel de juiste Roelf, blijft eerst een vraagteken.

Vertelster mevrouw A. Roelfsema-Puister, Hellum

bron: fotograaf onbekend

zie blz. 178 in het boek “heksen en duivelsverhalen”

Van haar is ook alleen maar een geboortedatum en de naam van haar man bekend.

Aaltje Puister is geboren in 1840 en gehuwd met Hendrik Roelfsema in 1863. Aaltje is in 1929 overleden, ze is 88 jaar geworden.