KERSTCADEAU ?

Waarschijnlijk bekend, maar het boek “Trilbil en Duivelsdrek” van Prof. Meder en 2 studenten over “Trijntje Soldaats” is nu uitgekomen en dus leverbaar o.a. bij de Readshop Koopmansplein Ten Boer en bij Godert Walter Groningen.

M.i. is het een zeer volledige en mooie uitgave geworden, waarbij wij ook onze steun hebben kunnen verlenen.

Met vriendelijke groet,
Jan H. Huizenga

Het boek bevat een verzameling Groninger sprookjes, ouder dan de Hausmärchen van de gebroeders Grimm. Kenmerkend is de laconieke toon van de verhalen. Zo’n sprookje gaat zo: “Daar waren eenmaal een hond en een musch en die gingen met malkander uit te vreijen en toen ze een wijltijd gelopen hadden kregen zij ook honger.” In 1804 zijn deze sprookjes opgetekend door een schooljongen te Ezinge die ze hoorde van de huisnaaister, Trijntje Soldaats.

Theo Meder is hoogleraar Volksverhalen en Vertelcultuur. Hij heeft met twee medewerkers het boek van Trijntje Soldaats opnieuw uitgebracht en aangevuld met extra materiaal en een uitgebreide toelichting. Een eerdere editie was verzorgd door mevrouw E.J.Huizenga-Onnekes in 1928, verlucht met prenten van H.N.Werkman. Zij had het schriftje van haar betovergrootvader tussen oude familiepapieren gevonden. (bron: sociëteit de Harmonie)

Zie op onze site voor meer informatie over de boeken van Mw. E.J.Huizenga-Onnekes.

( Onder home, je kunt via onderwerp of onze berichten van 17 jan. 2020 er komen )