De voorkanten van de ansichtkaarten van Ten Boer.

Uit deel 1 van het boekje “Ten Boer in oude ansichten” een paar foto’s en namen.

Twee aanvullingen op onze eerdere berichten, namelijk het item over de wijnhandelaren (10 september 2019) en de oud zeeman (27 januari 2021)

Een ansichtkaart:

Herenhuizen aan de Rijksweg. Links zien we een gedeelte van het huis van Gerard Reddingius, handelaar in drank en wijn. Hij had tevens een boomgaard en bereidde vruchtensiroop. Daarnaast woonde Hendrik Brouwer, eveneens drank- en wijnhandelaar.
Oud-zeeman Hendrik Lukkien.
het derde huis rechts was van H. Lukkien en z’n vrouw.

De man met de fiets, Kornelis Draaijer, lapjeskoopman uit Sint Annen.

bron: deel 1 Ten Boer in oude ansichten, blz. 11.

Kornelis Draaijer, was geboren in 1864 te Woltersum. Hij trouwde in 1893 met Geertruida Buurma, geboren in 1865 te Woltersum. Ze kregen een zoon, Garmt, geboren in 1894 te Sint Annen. Garmt was de voornaam van opa Draaijer. Twee andere kinderen zijn vroeg overleden.

Kornelis is in 1933 overleden en zijn vrouw Geertruida in 1941. Hij en hun twee kinderen liggen begraven op de begraafplaats van Sint Annen.

Omschrijvingen van het beroep van Kornelis Draaijer: dienstknecht, winkelier, koopman, manufacturier en lapjeskoopman.

Hoe ging het verder met hun zoon ?

Garmt Draaijer 1894-1975 (Assen)

Zijn beroep was ambtenaar, ik kwam deze sollicitatie tegen van 1920 tegen naar een functie in de Gem. Gramsbergen.

Sollicitatie naar de vacante betrekking van adjunct commies ter secretarie door Garmt Draaijer, klerk 1e klasse ter secretarie te Hoogezand. (bron: archieven.nl)

In het jaar 1923 trad hij in huwelijk met Geertje Robertus.

bron: beeldbank historische projecten Hardenberg.

De borstelfabriek.

Een ansichtkaart uit het jaar 1903, we zien hierop twintig mensen staan, en van hun zijn de namen bekend. Links in de deuropening staat Senze Blokzijl, de eigenaar. In het boekje staat zijn voornaam als Senze, in zijn geboorteakte staat heel duidelijk, Sense. Vernoemd naar zijn grootvader van moederskant, Sense Bartelds Merema.

bron: NvhN 1895.

In de “borstelfabriek” van Senze Blokzijl was een meelmaalderij gevestigd en ook werden er tafel- en stoelpoten gepolitoerd, Op deze foto uit 1903 zien we van links naar rechts: Geert Pentinga, Jantje Stoffers, Fennechien Doornbos, Geert Wildeman, Enne Doornbos, Hendrik Maneschijn, Willem Koster (achter de handkar), Senze Blokzijl, Jan Blokzijl, Willem Groenewold, Anje Holtjer, Martje en Anje Blokzijl, Gerrit Klunder (met de kruiwagen), Geurt Blokzijl (met fiets), Gerrit Stoffers (met de kiep), Wobko Stoffers en Trientje Roossien met een kind. Later is het fabriekje verbouwd tot vier woningen.

Op de kaart staan vijf mensen met de achternaam Blokzijl.

Sense Blokzijl, in 1862 te Wittewierum geboren, overleden in 1949 te Haren Gn.

Jan Blokzijl, rechts van zijn vader, geboren in 1898, overleden in Utah (Amerika) 1978.

Martje Blokzijl, geboren in 1886, overleden in 1968.

Anje Blokzijl, geboren in 1884, overleden in 1971.

De beide zussen hebben in Denneoord Zuidlaren gewerkt, Martje twee jaar, van mei 1904 tot mei 1906. Anje heeft er iets langer gewerkt, van mei 1904 tot december 1906.

Geurt Blokzijl, geboren in 1894, overleden in 1934.

Deze vier kinderen kwamen uit het gezin van dertien kinderen, vader Sense en zijn vrouw Geertruid Visscher. In 1883 vond in Ten Boer het huwelijk plaats tussen Geertruid en Sense.

Geertruid Visscher geboren in 1863 te Westeremden en ze overleed in 1933 te Groningen.

Sense Blokzijl kwam uit een timmermansfamilie, tot 1902 stond in de geboorteaktes van hun kinderen, beroep vader, timmerman. Bij de geboorte van dochter Hebowiena Jantina Klaziena in 1902 staat er dan architect vermeld. Hij is dan de gemeente architect van Ten Boer, in 1911 werd onder zijn leiding het gemeentehuis van Ten Boer gebouwd aan de Stadsweg. In hetzelfde jaar in Schildwolde De Kandelaarkerk.

De familie Blokzijl verhuisd in 1921 naar Barger-Oosterveen en in 1925 naar Haren Gn.

bronnen:

Delpher, open archieven, Ten Boer in oude ansichten deel 1, mijnstadmijndorp en ons eigen archief.