Het koor K.N.D.A. Woltersum

De letters staan voor: Kunst na de Arbeid.

Datum van de oprichting is bij ons onbekend en wanneer het koor gestopt is met zingen verteld de historie ook niet.

bron: familiearchief Postma-Huizinga

Deze foto is uit juni 1959. Men repeteerde in Café Veldhuis, in welk café ook de jaarlijkse zanguitvoering plaats vond.

De naam van de fotograaf weten we niet, achterop deze opname staat een firmastempel van het persfotobureau Folkers, Ged. Zuiderdiep 12-B Groningen.

Het Noord-Nederlands Persfotobureau Folkers, in 1962 neemt de zoon (1942) de zaak over van vader E. Folkers.

Wie waren de leden van het koor?

Het bestuur:

op de voorste rij van links naar rechts:

dhr. B. Wiersema en Mw. T. Pentinga-v.Bruggen en na de dirigent en z’n vrouw, de heren A. Laning en S. Lubbers.

De dirigent:

Onno Huizinga en links van hem, zijn vrouw Henderika Dijkema.

De koorleden:

op de middelste rij van links naar rechts:

Mw. M. Roelfsema- Akkerman, mej. Coba Dreise, mej. Anneke Graatsma, mej. Hilje Tamminga, mej. Anneke Dijkman, mej. Gè Laning, Mw. R. Hamminga-v. Dijken, Mw. M. vd. Beek en mej. D. Bont.

op de achterste rij van links naar rechts:

Mw. J. Pit-de Wilde, Mw. A. Dreise-Dijkman, Mw. A. Rozema-Bont,Mw. R. Leegstra-Woldendorp, Mw. M. Lubbers-de Wilde, mej. H. Ritsema, dhr. H.v.Dijk, dhr. H. Heersema, dhr. Ko Pit, dhr. R. Laning, dhr. E. Pentinga, dhr. G. Strating, dhr. G. Hoek, Mw. Akkerman, mej. Jantje Dikkema en Mw. A. Bakker-vd. Woude.

bron: beeldbank groningen / 1955-05-05 /Historische Vereniging gemeente Bedum

Het Christelijk Mannenkoor “Asaf” met dirigent Onno Huizinga.

Hendrik Woldring

was medeoprichter van de plaatselijke muziekvereniging en hij was dirigent bij het koor in Ten Boer.

bron: NvhN 2 oktober 1958
bron: NvhN 1 oktober 1958
bron: NvhN 6 oktober 1958
bron: NvhN 30 juli 1956
bron: NvhN 15 juni 1960

Een optocht, een windhoos en Sint Maarten.

We kregen foto’s uit het familiearchief van Gualthėrie van Weezel, vader was huisarts in Ten Boer.

bron: NvhN 1953
bron: NvhN 1951
bron: NvhN

Optocht omsteeks 1955

De Volharding en mijn buurman Henk op zijn step.

De windhoos 1956

Sint Maarten

Simon Offringa en zijn paarden:

Aansprekende wisselprijzen op het CH in Dokkum zijn:
De Zilveren Waag. Deze wordt verreden in de rubriek (ereklasse) tweespannen tuigpaarden KWPN. Deze zilveren Waag werd in 1950 door de Dokkumer Handeldrijvende en Industriële Middenstand beschikbaar gesteld. De DHIM stelde toen als voorwaarde dat deze ereprijs 3 keer achter elkaar of in totaal 5 keer door dezelfde eigenaar moest worden gewonnen, alvorens een combinatie definitief in bezit zou kunnen komen van deze Zilveren Waag. Natuurlijk had niemand toen vermoed dat deze prachtige ereprijs in 1962 al zou moeten worden weggegeven. Winnaar was de heer Offringa die (met steeds dezelfde paarden) in 1958, 1960 en in 1962 eerste werd in deze rubriek en de Zilveren Waag mee kon nemen naar Ten Boer. Gelukkig was de Dokkumer Middenstand in 1964 bereid een nieuwe Zilveren Waag te schenken aan de CH-vereniging, maar nu wel onder beding dat het een permanente wisselprijs zou blijven. (Klein detail hierbij: ook in 1964 won de heer Offringa en weer met dezelfde paarden Graaf van Asperen en Hendrik E, deze rubriek en daarmee de wisselprijs).

28 aug. 1956 landelijk kampioen tandem, de paarden, graaf van Dokkum voor en graaf van Asperen achter.

foto Anefo Amsterdam ( Algemeen Nederlandsch Fotobureau )

Noord-Nederlands Persfotobureau Folkers

Meer weten over Woldring of de windhoos van 1956, kijk dan op deze site onder home, aan de rechterkant bij onderwerpen en zoek daar naar Woldring etc.

bronnen: familiearchieven: Postma-Huizinga en Gualthèrie van Weezel, delpher, chdokkum en beeldbank groningen

1 reactie