Menu Sluiten

Ten Boer, april / mei 1945.

In Ten Boer is door prof. Eerland van het Academisch Ziekenhuis in Groningen in een school een vooruitgeschoven Rode Kruispost ingerecht die onder leiding werd gesteld van dr. Wehberg. Deze post was prima geoutilleerd en hielp stromen vluchtelingen, die gewond door granaatschervern voor de terugtrekkende Duitsers uit werden gedreven.

Prof. Eeerland

Leendert Daniel Eerland 1897-1977.

Door dit alles deed zich in 1937 het grote wonder voor, dat Eerland uit dit kleine dorp
(Paree, een onbetekenend plaatsje ten zuiden van Soerabaj )

werd weggehaald en benoemd tot hoogleraar in Groningen. Zijn benoeming werd bekritiseerd, doch Eerland trok zich daar niets van aan, maar stortte zich onmiddellijk in het werk en ging daarmede op zijn eigen reeds bekende wijze voort. Want wel was de hoeveelheid werk eindeloos groot, maar Eerland was onver- saagd; tot zijn emeritaat toe. Zijn werkkracht was onvoorstelbaar groot. De successen van de toegepaste heelkunde en zijn theoretische kennis daarvan waren zo aanzienlijk, dat alle kritiek spoedig verstomde en plaats maakte voor een diep respect.

bron: dwc.knaw

dr. Wehberg

Herman Frederik Godfried Marie Wehberg 1906-1995.

De foto’s komen uit het Nationaal Archief, CCO.

De naam van de fotograaf was, Willem van de Poll, Anefo. 1895-1970.

fotograaf: Willem vd. Poll

We weten dat dr. Wehberg op de foto staat, maar wie waren de andere mensen ?

Wie was de fotograaf Willem van de Poll ?

artikel uit de NRC 8 december 2005

Willem van de Poll

De standaardwerken hoef je er niet op na te slaan: Willem van de Poll, 1895-1970, fotograaf. Hij heeft geen hoofdstuk in het grote lexicon Geschiedenis van de Nederlandse fotografie en is slechts een voetnoot in het driedelige Fotografie in Nederland.

Dat is achteraf best merkwaardig voor iemand die bijna veertig jaar lang de wereld afreisde voor internationale persbureaus als Associated Press en Black Star en zijn fotos met regelmaat publiceerde in Nederlandse en buitenlandse bladen als Panorama, de Spiegel en het Berliner Tageblatt. Die het getto van Warschau vastlegde aan de vooravond van de holocaust, die modereportages maakte voor Vogue en Harpers Bazaar en recla mefotos voor bedrijven als KLM, Ford en Unilever. En die en passant nog eens een tiental boeken maakte. Menig collega wist met minder een plaats in de annalen van de fotografie te verwerven.

Hoe onterecht vergeten kan zijn, blijkt uit de tentoonstelling die het Fotomuseum Den Haag momenteel wijdt aan Van de Polls oeuvre. Al is het woord veronachtzamen misschien beter op zijn plaats: tenslotte bevindt zijn nalatenschap (30.000 negatieven en enkele duizenden afdrukken) zich al sinds 1988 in openbare Nederlandse collecties: aanvankelijk in die van de Rijksvoorlichtingsdienst, sinds 1998 in die van het Nationaal Archief. Ruim 150 originele en nieuwe afdrukken omvat de Haagse presentatie die hink stap sprong door leven en werk van Van de Poll gaat. Van sfeervolle landschapsfoto’s uit IJsland en Noorwegen tot avondopnames in de Scala van Milaan; van straattaferelen uit Italië, Spanje en Portugal tot industriële fotos van de assemblagehal van Ford in Rotterdam, van verrassend alledaagse modefotos in het Parijse Bois de Boulogne tot een ondeugend studionaakt met parfumfles.

Willem van de Poll t/m 5 febr Fotomuseum Den Haag, Stadhouderslaan 43. Di t/m zo 12-20u (vanaf 2 jan 12-18u.

Huidige situatie Gaykingastraat 17 Ten Boer.

Bron: Noorderkrant 7 jaunari 2020

bronvermelding: nationaal archief met de nummers 2.24.01.13 / 313 en 2.24.01.03 / 3015, 3030 en 3034

Personalia Ned. Tijdschrift voor geneeskunde en de RUG en dwc.knaw, Noorderkrant en de NRC.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Het modereren van reacties is ingeschakeld. Het kan even duren voordat je reactie wordt weergegeven.