Lezing: Het lager onderwijs in Ten Boer en omgeving, 1800-1900

Op uitnodiging van de Cultuurhistorische Vereniging Ten Boer (CHVTB) houdt  op dinsdag 13 november 2018 om 20.00u (vanavond!) dhr. Jan Oldenhuis een lezing over het lager onderwijs in Ten Boer en omgeving in de jaren 1800 tot 1900. De lezing vindt plaats in de recreatiezaal van het Woonzorgcentrum Bloemhof in Ten Boer.

De lagere schooltijd van toen

Onze lagere schooltijd maakt op ons leven een onuitwisbare indruk. Wie ouderen vraagt naar die levensfase krijgt ongetwijfeld allerlei herinneringen te horen. Na 1795 werd het onderwijs een zorg van de overheid en werden er hogere eisen gesteld aan de onderwijzers en de schoolgebouwen. Om controle uit te oefenen deed de schoolopziener zijn intrede. Hij deed jaarlijks een ronde langs de scholen en maakte een morgen of middag de lessen mee.

Mee met de schoolopziener

In deze lezing zullen we in gedachten met de schoolopziener meereizen naar Ten Boer en omliggende dorpen om te zien hoe er onderwijs werd gegeven en welke bijzonderheden de schoolopzieners hierbij aantroffen. We zullen gebouwen aantreffen die te wensen over lieten en onderwijzers die maar moeilijk aan de vernieuwingen konden wennen, naast mannen die op briljante wijze les gaven. Daarnaast wordt aandacht besteed aan het christelijk onderwijs.

Hendrik Wester

In het tweede deel van de lezing kijken we naar oude schoolboekjes en naar die onvergetelijke schoolplaten. Ook laten we de ontwikkeling van de schoolgebouwen de revue passeren. Ten slotte zal ook schoolopziener Hendrik Wester de aandacht krijgen. Hij was geboren in Garmerwolde en heeft een belangrijke rol gespeeld in de vernieuwing van het onderwijs. Hij is lange tijd schoolopziener geweest. Zijn standbeeld staat nog altijd op het Dorpsplein in Ten Boer voor het gemeentehuis.

Dhr. Oldenhuis is jarenlang werkzaam geweest bij de Groninger Archieven en heeft tal van lezingen gehouden over het onderwijs, verenigingen e.d. in de provincie Groningen.

De toegang is gratis en voor ieder toegankelijk. Info: tel. 050 -4042820 en 3023207.