SNIPPERS

uit ons archief opgedoken en teruggevonden de volgende snippers uit het verleden

bron: groninger courant

Harm Boer /schout en maire / en de eerste burgemeester van Ten Boer

bron: Ommerlander courant 9 december 1800

Zijn ouders: moeder Geertje Lever, vader Pieter Herman.

Geboren:

vermoedelijk in 1774, Wildervank

Harm Boer / achternaam Boer- de Boer / volksmond Harm Boer / in 1811 is z’n naam Herman Pieter de Boer.

Hij is benoemd tot schout voor 1810, onbekend door wie en wanneer. De Fransen gaven hem de titel van maire en in 1831 bij Kon. Besluit werd hij de eerste burgemeester van Ten Boer. Tot z’n overlijden heeft hij deze functie vervuld.

Hij was gehuwd (1793) met Tela / Telina / Thelina Blink. Zij is geboren in Veendam 1773 en in 1824 overleden in Ten Boer. Ze was de dochter van Meinardus Blink en Trijntje van der Veen.

Ze hadden drie kinderen, twee dochters en een zoon.

Eén van de dochters leefde in armoede in een sarrieshut bij een molen en de andere is verdronken in een sloot bij Woltersum.

Zoonlief, Gerard Creemer de Boer, geboren in 1799, was tijdlang de gemeenteontvanger en officier bij de schutterij, vader had hem deze banen bezorgd.

(huwelijk in 1828 met Trijntje Derks Breedland, samen krijgen ze een dochter, Etje de Boer 1831-1913. Na het overlijden van Gerard in 1837 treed ze in het huwelijk met Hederikus Jacobus Tichelaar van Loppersum)

Harm Boer was geen hereboer, zoals Doornbos (deze kon hij niet luchten) en Tichelaar, schouten van Stedum en Loppersum. Harm liet een molen bouwen, daar werd hout gezaagd en hij had handel in hout en bouwmaterialen, eerst had hij de wind mee, maar later kwam de klad erin. Harm Boer was meer een zakenman dan een boer. Hij was een veenkoloniaal met een tamelijk avontuurlijke aanleg.

Als maire van de commune Ten Boer was hij heel goed bruikbaar en niet minder als schout en burgemeester, ook aan zijn Koningsgezindheid werd niet getwijfeld.

Hij heeft veel gedaan voor Ten Boer.

Het begaanbaar maken wegen en voetpaden, het verharden daarvan. De culturele verzorging. Hij heeft krachtig stelling genomen tegen het geloof van heksen en duivelsbanners.

De zondagsrust ging hij door strenge veroordelingen bevorderen. De schenderij van kerken, begraafplaatsen en openbare bezittingen ging hij met kracht te keer.

Overleden:

op 19 juli 1834 te ten Boer

Kaakheem ?

1809 / 8 juli

kastelein Eibe C. Wieringa te Ten Boer zal laten verrijden een fraaie met zilver gemonteerde zweep

bron: Ommelander courant 17 juni 1809
bron: Ommelander courant 24 jun 1806

Ebe Klaassens Wieringa, hij was gehuwd met Itje Jacobs

1816 / 29 juni

kastelein L.J. Mulder te Ten Boer zal laten verrijden een extra zwaar met goud gemonteerde zweep

Lammert Jacobs Mulder van Thesinge, tapper van beroep. Datum huwelijk was in 1812 met Hinderik Klaassens Woldinga van Wittewierum.

1821 / 4 januari

kastelein H. Smit te Kaakheem onder Ten Boer zal over ijs laten verrijden een extra fraaie belgereide door paarden van zessen klaar, tot genoegen der keurmeesters

1832

cholera uitgebroken in Groningen en provincie

bron: Groninger courant 14 september 1849
bron: NvhN, 30 september 1892

Op 21 juli 1847 uitbraak van typhus. De Aziatische cholera op 16 september van dat jaar. De chorela heerst in 1849 in verschillende gemeenten, er zij al 20 sterfgevallen. In 1854 zijn er van 12 september tot 1 december, 128 personen aan de cholera overleden en 134 hersteld.

1877

oude munten gevonden in de pastorietuin te Ten Boer door C.Muller-Sissingh aldaar.

bron: Provinciale Noordbrabantsche en ’s Hertogenbossche courant, 20-02-1877

1887

Anne Martinus van der Schans, wed. van Berend van der Schans te Thesinge wordt 100 jaar. Zij heeft nog twee kinderen, 30 kleinkinderen, 61 achterkleinkinderen en achter- achterkleinkinderen. K. de Weerd, K.E.Pesman en E. van Leeuwen aldaar bereiden een feestdag voor.

Ze is overleden op 20 januari 1888 te Thesinge.

Haar naam: Anna Jansen, Anna Janssens ( ze is geboren in Winschoten )

Haar ouders: moeder Gessien en vader Martinus Jansen.

Berend (Jans) van der Schans is in 1818 overleden in Groningen. Hij is geboren in Beemsterhamrik

bron: google books / Verdeeling van de Bataafsche republiek, in departemente

bronnen: voor zover niet vermeld, delpher, allegroninger, aantekeningen van dhr. G. Klimp en ons eigen archief chvtb.

1 reactie

1. Henk Boels

De Boer werd in augustus 1811 door de prefect van het departement Westereems benoemd tot maire van Ten Boer. Na het herstel van de onafhankelijkheid in november 1813 veranderde de souverein vorst Willem I de titel van maire in de plattelandsgemeenten in schout en in 1825 in burgemeester