We weten allemaal wat onze eerste auto was, die van mij een Volvo
PV 544 “ kattenrug “ uit het jaar 1963.
Maar wie had nu de eerste auto in de
gemeente Ten Boer ?
Deze vraag laat zich moeilijk te beantwoorden, bij het inlezen over dit onderwerp kwam ik er achter dat de kentekens die vanaf 1906-1950 door de provincie Groningen werden afgegeven zowel voor
een motorfiets dan wel voor een auto.
Toen de eerste auto’s en motorfietsen op de Nederlandse wegen kwamen was er geen beleid.
Geen borden , geen files , geen rotonde , geen …..
Aan het eind van de negentiende eeuw begon de overheid zich te bemoeien met het rijden van deze voertuigen op de wegen.
Voor het rijden op Rijkswegen moest je een kenteken hebben en een vergunning.
Op de wegen van de provincie had je een andere vergunning nodig en op de gemeentewegen waren er weer andere papieren nodig.
Nummer 1, 2 en 3 van de Rijksnummerbewijzen voor 1906 waren voor de Groningers familie, W.A. en J. van Dam te Helpman.
Aan deze papiermassa kwam in 1906 een eind, de kentekenregistratie
kwam bij de provincie te liggen.
Elke provincie ( Groningen had de A ) kreeg een lettercode gevolgd door vier cijfers.
Nummer A1 was voor Jhr. mr. W.Alberda van Eikenstein te Groningen.
In Groningen is het nummer A 13 nooit uitgegeven, bij de afgifte van de
Rijksnummerbewijzen voor 1906 was het getal 11 wat niet gebruikt werd.
Dit nummer bracht ongeluk dacht men toen, een getal voor dwazen of een gekkengetal ( 11 letters )
De eigenaar van de auto of motorfiets kreeg op zijn naam een nummerbewijs en een nummerplaat voor het voertuig.
In 1950 kregen we een landelijk kenteken registratie.
Nu terug naar de vraag , wie had de eerste auto in de gemeente Ten Boer ?
Uit het kentekenregister 1906-1950 van de provincie Groningen , de volgende gegevens :
1906-1910
1906 juli A 254 Ernst Hendrik Sprenger 34 jaar Winneweer
1907 april A 313 Jan Hofman 19 jaar landbouwer Woltersum
1907 juni A 341 Meinard Huizinga 31 jaar grofsmid Ten Boer
1907 juni A 342 Jakob ten Bos 26 jaar machinist / fabrikant
Garmerwolde
1907 aug. A 373 Hendrik Geuchien Nanninga 43 jaar houthandel
1909 juni A 554 Abraham de Jonge 29 jaar grofsmid Woltersum
1909 okt. A 585 Jan Koster 35 jaar notaris Ten Boer
Wat lezen we hier, de heer Sprenger , eigenaar van de steenfabriek Onderneming te Winneweer, komt in aanmerking als zijnde de eerste autobezitter in Ten Boer.
Ook gezien zijn status en leeftijd. Dit geld ook voor dhr. Naninga.
Notaris Jan Koster koopt in 1909 een Hudson, was dit nu een auto of een motor? Gezien zijn leeftijd en status moet dit wel een auto zijn , maar het automerk Hudson te Detroit ( 1909 – 1957 ) kwam in 1909 met de eerste auto op de Amerikaanse markt. Dat de notaris uit Ten Boer in 1909 al deze auto kocht zet ik een vraagteken bij. Wel had je in die tijd een Engels motormerk
New-Hudson.
Ik gun Jan Koster een auto maar ik denk dat hij in 1909 een motor kocht.
Jan Hofman had met zijn 19 jaar meer de leeftijd voor een motorfiets.
Gegevens van de andere plaatsen in de gemeente Ten Boer:
Garrelsweer eerste A-kenteken in 1912, A 934.
Klaas Laning, boderijder.
Lellens in 1916, A 2010.
Hessel Jacobus Bos 56 jaar, landbouwer.
Sint Annen in 1919, A 2932.
Renko Bonnema 22 jaar, rijwielhersteller.
Thesinge in 1915 A 1554.
Egge de Jonge 22 jaar, grofsmid.
Ten Post in 1914, A 1368.
Klaas Bolhuis.
Winneweer A 2595. Sophia Rozema wed. van de Vries.
autoverhuur de Vries ca.1925
In de periode 1906-1910 was het aantal A- kentekenregistratie 7, in de volgende tien jaar, 1910-1920 waren dit er 56.
Totaal voor de gemeente Ten Boer ,1906 -1950, waren dit 717 stuks.
Het aantal inwoners van de gemeente Ten Boer bij de volkstelling
van 1909 4854 mensen en in 1930 waren er dit 5187 .
Nu heeft de gemeente ongeveer 7300 inwoners met een wagenpark
van ongeveer 3500 personenauto’s, 460 bedrijfswagens en 450 motoren.
Wat is nu het antwoord op de vraag wie had de eerst auto in de gemeente ?
Ik ga voor Ernst Hendrik Sprenger met het A-kenteken 254 , juli 1906.
Wat ik niet weet, was dit nu een auto of een motor met dit nummer.
Bij de Rijksnummerbewijzen van voor 1906 kwam ik zijn naam niet tegen.
Dit voertuig is dus in 1906 gekocht door hem.
Conclusie van mij is dan ook, dhr.E.H. Sprenger te Winneweer was de eerste in de gemeente Ten Boer met een A-kenteken.
auto-motoren-tractor-merken:
A-254 E.H. Sprenger, 1906 merk onbekend.
A-313 J. Hofman, 1907 merk onbekend.
1921 Stower, verbouwde torpedo tot
binnenbesturing, grijs met zwart, 4 zitplaatsen.
1923 Indian.
jaartal onbekend een Plymouth.
jaartal ook onbekend Vauxhall.
A-341 M.Huizinga , 1907 merk onbekend.
1922 Simplex (zijn adres was toen Siddeburen)
A-342 J. ten Bos, 1907 merk onbekend.
A-373 H.G. Nanninga,1907 merk onbekend
(nadien is dit nummer voor, N.V.Nanninga’sHouthandel)
1936 Citroen
Gevorderd tijdens Erfassungsaktion 9 juni – 14 okt. 1942.
Vordering betreft Citroën bouwjaar 1939.
A- 554 A. de Jong, 1909 merk onbekend.
A-585 J.Koster 1909 Hudson.
1921 Studebaker, gesloten, donkerblauw, 5 zitplaatsen.
1923 Steyr.
1939 Hudson, Erfassungaktion, 10-18 dec. 1942.
Vordering betreft Hudson bouwjaar 1939.
Kijk op google voor de historie van de auto-motormerken en geniet.
EN NU DE OUTSIDER VOOR ZANDVOORT 2020
Hij stond in het museum De Ronkel Kloosterburen.De inventaris is vorig jaar verkocht aan Amerikanen, de reden was geen opvolgers voor het museum. Dit A-nummer was van Menno Michiel Nanninga(1858-1940) te Winneweer, in 1920 kreeg hij dit nummer. Merk van de auto op de foto? In 1921 een Berliet, type Torpedo T-6, open groen, 6 zitplaatsen. Een Delahaye in 1925 en Ford van het bouwjaar 1933 en een REO geen jaartal bekend.
Bronnen: Groninger archief en Groninger kentekens 1906-1950.
Bert Groeninga, juni 2019.
Bonnema was in de jaren 50 van de vorige eeuw rijwielhersteller aan de Rijksweg in Ten Post. Ik ben er vaak geweest.