Dwangarbeid, tewerkgesteld, arbeidsinzet, kortom Arbeitseinsatz in Duitsland. ( 5 )

Uit Tini’s dagboek 1944-1945;

Maar op de IJsselbrug worden we alweer tot de werkelijkheid teruggebracht. Neen, wijzelf hebben geen moeite bij het passeren, maar de mannen moeten hun persoonsbewijs aan de Duitse wacht laten zien; immers mannen tussen 17 en 40 jaar mogen de IJssel niet meer over. Het laatste stuk tot Zwolle lopen we, zowel wegens de duisternis en de onbekende weg, als vanwege Annekes band die weer nagenoeg leeg is.

Op de terugweg naar de Stationslaan zien we een jongeman die ons de weg naar het station vraagt. Hij werkt in de Noordoostpolder en heeft drie dagen verlof om op de fiets eten naar zijn ouders in Haarlem te brengen. Zijn band is echter gesprongen en hij wil nu proberen om in Harderwijk op een Wehrmachtstrein te stappen die hem, als Noordoostpolder-werker, moet meenemen. Het is nu al de tweede dag van zijn verlof, dus hij zal niet meer op tijd op zijn werk kunnen terug zijn. We helpen hem zijn zwaarbeladen fiets opduwen, tot onze wegen zich scheiden.

Zonder rust sjouwen we dus door naar Beilen, waar we in een café koffie bestellen en bijna bovenop de kachel kruipen. Er zitten hier ook een paar jongens die zich voor de Arbeidsdienst hebben laten afkeuren, maar toen aangewezen zijn voor O.T.-werk. Daar voelden ze natuurlijk niet veel voor en dus hebben ze de benen genomen. Het tweetal, vooral één van hen, zit zichtbaar in spanning, hoe het nu verder moet.

Na Vries is de weg gelukkig niet zo saai meer. Met af en toe een korte “staande rust” om een boterham of een appel te eten, vorderen we goed en om een uur of vijf bereiken we Haren, na een groep O.T.-werkers gepasseerd te zijn. De zaak wordt ook hier dus al weer grondig vergraven door de Duitsers.

bron: Utrechtsche Courant, 29-01-1943.

bron: Vrij Nederland, 21 december 1944.

Lijst, voormalig gemeente Ten Boer, Rode Kruis / Nat. Archief, blz. 5.

1. Krol Altje, 9 maart 1917. Hij is geboren in Lellens met de voornaam Alje In 1945 is hij getrouwd met Antje Steenbergen. Verdere gegevens ontbreken.

2. Kuipers Jannes, 10 januari 1890. Hij is geboren in Thesinge. In 1915 trouwde hij met Trientje Bos, 1891 – 1974. Verdere gegevens ontbreken.

3. Lede / Leede / Lode Geert, 22 maart 1919. Hij is geboren in Ten Boer met de achternaam Lode. Verdere gegevens ontbreken.

4. Leegte Johannes, 12 maart 1924. Hij is geboren in Den Hoorn met de voornamen, Johannes Hendericus Jozeph. Overleden in 2017 te Ten Boer. Verdere gegevens ontbreken.

5. Lode Reinje, 20 oktober 1910. Hij is geboren in Ten Boer. In 19..? trouwde hij met Geesje Kroeskop. Reinje Lode is in 1958 te Almelo overleden.

6. Maneschijn Frederik / Pardurk, 12 oktober 1918. Hij is geboren in Lellens met de voornaam Fredrik. In 19..? trouwde hij met Adriana Hendrika Grabè, 1910 – 1969. Fredrik Maneschijn overleed in 1970.

bronnen:

Nat. Archief, Delpher, graftombe, Open Archieven, Tini’s dagboek 1944-1945, deel 2 ( zie onder het kopje verhalen op deze site), Nat. Register van Overledenen (NRO) en Gerd Arntz.