De achterkanten van ansichtkaarten van Ten Boer.

In de twee boeken “Ten Boer in oude ansichten” uitgegeven door de Europese Bibliotheek Zaltbommel, staan veel foto’s van onze voormalige gemeente. Ik bezit een tweede druk van deel 1 uit het jaar 1984, geschreven door drs. G.K. Bolhuis en een uitgave uit 1994 van het tweede deel, van de hand van J.A. Arkema-de Blécourt.

Waarom aandacht voor de achterkant van deze ansichten ?

Op de achterkant is ruimte voor de naam en het adres van de ontvanger van de kaart, ook kun je er als afzender een verhaaltje op kwijt en past er een postzegel op. Meestal staat in het midden van de kaart, verticaal de naam van de “uitgave…..” En daar gaat het om in dit bericht.

Wie waren deze opdrachtgevers en waar woonden ze. Welke “sporen” zijn er nog te vinden van deze mensen. In deze aflevering komen er drie aan bod, twee uit het verre verleden en één wat dichterbij nu.

Uitgave K.Schuitema.

De K. staat voor Klaas, geboren in 1854 te Feerwerd bij Ezinge. In 1886 huwde hij met Antje Hamminga geboren in Harkstede 1856. In Ten Boer had de familie Schuitema een galanterie-en kruidenierswinkel aan de Boldraaistreek, tegenwoordig Boltweg. In deze winkel kon men ansichtkaarten kopen.

bron: Ten Boer in oude ansichtkaarten (deel 1)

Op de Beeldbank Groninger zijn er negen kaarten te vinden met de opdruk “uitgave K.Schuitema”, de oudste ansichtkaart is van rond 1900-1905, de “villa van wijlen T.Folmer-Reddingius”.

bron: archief a.g.
( Mej. Everdina Dreise 1889-1981. Den Heer Sirp Steenhuis 1880-1924. Bouwerschapweg 29-A Ten Boer. )

In 1916 overleed Klaas Schuitema, zijn vrouw zette de uitgave van de kaarten voort, onder de naam, Uitgave wed. Schuitema.

Er zijn vijf ansichtkaarten te vinden met de naam weduwe Schuitema op de Beeldbank Groningen, de oudste kaart is van ongeveer 1917 Boltweg. ( o.a. de eigen woning. )

Antje Schuiteman-Hamminga is 1939 overleden in 1939 te Den Helder. De dochter, Trientje Harmanna, geboren te Ten Boer in 1890 is overleden in Alkmaar in 1943. Anna Schuitema, de oudste dochter, geboren in Ten Boer 1887, trouwde in 1923 met Klaas de Groot in Den Helder.

Uigave H. Bossinade.

De H staat voor Hendrik, geboren in 1862 te Toornwerd, gemeente Middelstum. In 1892 huwt hij Aaltje Hagenouw* geboren in Ten Boer 1866. Ze begonnen met een schoenenwinkel. Hendrik Bossinade was schoenmaker en barbier in de Wigboltstraat.

bron: Ten Boer in oude ansichten (deel 1)
bron: NvhN 9 juli 1907
bron: NvhN 18 april 1908
bron: NvhN 16 april 1909

In 1917 overlijdt Hendrik Bossinade, zijn vrouw neemt onder de naam “Wed. H. Bossinade’ de uitgave van de kaarten over. Op de Beeldbank Groningen zijn acht kaarten te vinden, de oudste dateert rond 1918. De Hervormde Kerk van Ten Boer.

Aaltje Hagenouw is in 1959 overleden te ’s Graveland, N-H.

Sigarenmagazijn L. van Duinen Ten Boer telefoon 366.

De L. staat voor Lilia / Lidia, meer gegevens kan ik van haar niet vinden.

bron: NvhN 1973
bron: NvhN 1979

Op de Beeldbank Groningen staan zeven ansichtkaarten, één in kleur, de anderen in zwart-wit. Twee kaarten met haar naam zijn niet zichtbaar wegens auteursrecht.

Op een van de kaarten staat haar winkel, Burg. Triezenbergstraat, als je goed kijkt zie je zowel beneden als boven iemand achter het raam staan. Mevrouw van Duinen staat beneden in de winkel, denk ik.

bron; Beeldbank Groningen
bron: Beeldbank Groningen

Wanneer begon men met ansichtkaarten ?

Briefkaarten bestaan in Nederland vanaf 1 Januari 1871. Die briefkaarten, waren normaal gesproken niet geïllustreerd. Toch zijn er enkele uitzonderingen waarbij de briefkaarten wel werden geïllustreerd. Onder ‘kaartenkenners’ wordt gediscussieerd of geïllustreerde briefkaarten als vroegste prentbriefkaarten moeten worden beschouwd.

Vanaf 1 April 1892 mochten, naast de officiële ‘Posterijen’, particuliere drukkers geïllustreerde briefkaarten uitgeven. Dit moment wordt beschouwd als de officiële geboorte van de Nederlandse prentbriefkaart.  ( bron: postvanvroeger )

Op de Beeldbank Groningen staat deze ansichtkaart van Ten Boer uit 1900-1905.

bron: Beeldbank Groningen

Op de lijst van VDP, Vereniging Documentatie Prentbriefkaart, komt Ten Boer niet voor.

bron: vdp
Delpher, Open Archieven, Beeldbank Groningen, Boerderijenboek Ten Boer, Henk Bol, Jaap Slagter, deel 1 van Ten Boer in oude ansichten, VDP, post van vroeger en het archief van A.G.

* in deel 1 van “Ten Boer in oude ansichten”, foto 14, staat o.a. het huis van haar ouders, Jan Hagenouw 1829-1919 en Jacobina Haak 1831-1927, aan de Gaykingastraat