Toegift bij de kaart 1834 Ten Boer.

In de kranten van 1834 gevonden:

delpher

Pieter Klasen Kuipers, timmerman, geboren in Wittewierum. In 1818 gehuwd met Etje Hindriks van Dijk, geboren te Woltersum.

Pieter zijn vader, Klaas Drewes Kuipers, was ook timmerman.

delpher

Pieter Kornelis Siebinga is in 1833 overleden, 61 jaar.

zijn vrouw was, Jantje Harms Roemsema

Verkoop van de nalatenschap van Harm Pieters de Boer, burgemeester van Ten Boer.

Gemeentebestuur.

De burgemeester Harm (Pieters) de Boer, geboren in 1774 te Wildervank, overleed op 19 juli 1834. Hij woonde bij de Boltklep

(nr. 46) en was tevens eigenaar van de daar bestaande windhoutzaagmolen. In zijn plaats werd bij K.B. van 23 september 1834 dokter Reddingius tot burgemeester benoemd.

delpher

De assesoren (wethouders) waren G.J. Schutter (1763-1850) landbouwer te Garmerwolde, die in 1834 tevens lid der gecommitteerde directie in de provincie Groningen was, en J.H. Bolt

(1789-1858) landbouwer te Ten Boer. J.H. Bolt zou in 1836 een leidinggevende figuur in de afgescheiden kerk van Ten Boer worden. Ontvanger was G. Cremer de Boer ( 1799-1837) landbouwer te Woltersum, een zoon van de burgemeester. De secretarie was gevestigd in de herberg (nr. 25).

Predikant

Aan de Hervormde Kloosterkerk was verbonden Ds. P. Penon (1785-1850), die vanaf 1812 tot zijn emeritaat in 1840 predikant te Ten Boer is geweest. Hij zal gewoond hebben in het huis van de Pastorij (nr. 49).

Onderwijs

Het onderwijs werd gegeven in een gebouw op het terrein van het tegenwoordige dorpshuis (nr. 8). Dit gebouw diende tevens tot woning voor de onderwijzer H.D. Boerema (1796-1847).

Hindrik Derks Boerema, geboren in Woltersum.

gehuwd in 1826 met Jantje Wilter Evenhuis, geboren in Woltersum.

hij is in 1847 overleden, 51 jaar

en zij in 1829, 26 jaar

Kind:

Wilte Boerema geboren in 1828, overleden in 1848.

Gezondheidszorg

Sedert 1824 woonde in Ten Boer als huisarts dhr. R.A. Benthem Reddingius (1801-1863), die met “med. doctor” werd aangeduid. Hij was tevens doctor in de vroedkunde. Zijn woning stond aan de Stadsweg (nr. 2).

Waterschap

Ten Boer behoorde tot het Scharmerzijlvest, een der drie onderdelen van het Zijlvest der drie Delfzijlen. Schepper van de schepperij van Ten Boer was W.L. Hofstede (1785-1837), landbouwer te Garmerwolde.

Vervoer

Het “openbaar”vervoer bestond in die dagen uit de trekschuit. Dilligences reden er in de richting van Ten Boer volgens de Provinciale Regeringsalmanak van 1834 niet. Ten Boer lag voor het vervoer per trekschuit vrij gunstig. Uit Groningen vertrokken in de week iedere dag 4 schuiten naar Delfzijl, één naar Appingedam en één naar Loppersum, terwijl er 4 x per week ook nog een schuit naar Stedum voer. Een gelijk aantal schuiten passeerde Ten Boer in omgekeerde richting. Verder kon men gebruik maken van de zgn. dorpsschepen, w.o. die van Ten Boer, die volgens de eerder genoemde almanak “meest”alle marktdagen zijn te bevragen in de herberg Loppersum aan het Damsterdiep.

Opmerkelijk

Van Woltersum is er ook een kaart van 1834 en een lijst van de bewoners van de huizen die erop staan vermeld. Op de lijst van Ten Boer staan 49 woningen en op de lijst van Woltersum 70 stuks.

Bronnen:

allegroningers, openarchieven, boerderijenboek Ten Boer en Overschild 1595-2005 van P.W. Pastoor, A-4 juli 1974 van PV., lidmaten Ten Boer, archief van Mw. J. Arkema-de Blécourt en J. Weijers.

Ten Boer, december 2019.

Albertus Groeninga