Najaarslezing 2019.

Onze lezing stond in teken van Mw. Lena Huizenga-Onnekes en de vereniging vrouwenkiesrecht Ten Boer.

foto:chvtb

Sanne Meijer hield een verhaal over Mw.Huizenga-Onnekes, John Havinga las een verhaal van haar voor. Wouter van Rossem presenteerde het ontwerp van een monument ter ere van haar.

Na de film, vrouwenkiesrecht in Nederland, vertelde Henk Boels iets over de vereniging voor vrouwenkiesrecht afdeling Ten Boer.

op de foto zien we,

Dhr. Huizenga, kleinzoon van, met de koffer met spullen van zijn grootmoeder. Ook op de foto, Klaas vd. Laan, Wouter van Rossem en Henk Bol, leden van de historische vereniging.

foto: chvtb / Sanne Meijer
foto:chvtb

Tiemen van het antiquariaat blz. 20 uit Bedum, had veel kijkers bij zijn boekentafel.

foto en ontwerp: Wouter van Rossem

Hoe ging het verder?

In 1919 kregen de vrouwen in Nederland kiesrecht.

De eerste keer dat vrouwen mochten stemmen was voor de Tweede Kamer was in 1922, in het bericht, op deze site van 28 jan. jl., staat een artikel van Henk Boels. Daarin staan de cijfers van de kiesgerechtigden in Ten Boer.

Jammer genoeg zijn de cijfers, voor de verkiezingen van de 2e Kamer, van Ten Boer over de jaren 1922 en 1925 niet te achterhalen. Er waren meer plaatsen waar geen cijfers van bekend zijn.

bronnen: delpher en kiesraad.

2 reacties

1. Jan H. Huizenga

Grootmoeder werd vroeger Line genoemd, dus geen Lina. Binnen de familie meestal Lien. Wij als kleinkinderen altijd oma Lien. De 3 zoons spraken altijd over Ma.