Sievert Joh. Bodde heeft een verhaal geschreven in kader hiervan met de titel:
“Van Sledemenners tot Italianen”
Hier een gedeelte uit zijn verhaal, wat in zijn geheel te vinden is op deze site onder het kopje Verhalen.
“Het was in vroegere tijden een hele toer als je vanuit Ten Boer eens naar de Stad wilde. Als je ging wandelen over de oude Stadsweg was je wel eventjes onderweg. Makkelijker was het als je van een wagen, kar of slede gebruik kon maken tenminste als er nog plaats was op één van deze vervoersmiddelen.”
“Het Damsterveer arriveerde elke dag tegen half negen in Ten Boer en geholpen door een bemanningslid kon men bij de Boltdraai opstappen en in anderhalf uur naar Groningen varen. Deze boot kende zelfs een eerste en een tweede klasse. Naast passagiers nam de boot ook goederen mee al waren de echte beurtschippers van de vrachtschepen daar niet altijd heel blij mee.
Na gedane zaken in de Stad kon men om half drie weer de terugtocht aanvaarden.”
Bussen.
Dit is Bus 26 in dienst gekomen in 1926 een Renault met een carrosserie van de firma Renkema uit Middelstum.Het tijdschrift Het Noorden in Woord en Beeld. Foto is van 1929 genomen tijden een late ochtendrit.
“Op 25 oktober 1921 werd gestart en de Ten Boersters konden deze dagen om 08.30 uur instappen bij Café Klinkhamer. De terugreis werd om twee uur aangevangen en om half drie stopte de bus weer bij Klinkhamer voor de deur.”
“Nadat bij de bevrijding van Ten Boer Café Klinkhamer en aangrenzende panden door brand werd verwoest kwam de wachtkamer voor de DAM in een gedeelte van het huis van Fietsenmaker Kobus Dijkema en eind vijftiger jaren bevond de wachtkamer zich in het voorhuis van de familie Bulthuis”
Reistijden anno 2024.
Ten Boer, Dorpsplein – Groningen, Grote Markt.
Ga je wandelen, over de kleine twaalf km. dan doe je daar goed twee uur en 20 min. over.
Met de fiets, in zesenveertig minuten.
Ga je met de E. fiets, dan heb je 42 minuten nodig om op de Grote Markt te komen.
En met de auto, in tweeëntwintig minuten.
bron: ANWB routeplanner, juli 2024.
Met dank aan Sievert Bodde, voor dit verhaal. Ook aan Henk Zuur, auteur van het artikel over de Schuitenvaarders en dank aan J.S.Giezen, auteur van 50 jaar personenvervoer door de DAM.