Brievenbus.

Zeskamp Ten Boer.

Zie ook het bericht van 8 november 2021.

Op de foto staan de mannen van de “Technische commissie”

bron: archief van Mw. Arkema.

Achterste rij:

Anne Knol, Klaas Slager, Henk Pot, Kees Groot, Mans v.d. Klei, Theo Schollema, Henk Opheikens, Johan van Dijken, Piet Groenendijk.

Voorste rij:

Harrie Woltjer, Weit Laanstra, Sake Hofman, Piet Boon.

Bomen:

langs het Damsterdiep in 1838.

bron: beeldbankgroningen / 1900-1905.

Van Katrien is bij de familie van Sloten een briefje bewaard
gebleven, waarin ze het volgende vertelt: ” in april 1838 hebben wij
geleverd (mijn moeder, de weduwe Rumpff) 1000 Ipen, Eiken en Esschen, de eerste bomen op de weg van Delfzijl naar Groningen van Kaakheem
1 af later naar Groningen. De aannemer de heer L. De Jong, opzichter de heer Seidel. Ik C(atharina) R(umpff) heb 3 dagen heen weest onder opzicht te poten met snik 3 schepen hebben zij met (of niet??) gehaald. Gerrit Doorn, Jasper en Schepel van Wirdum zes scheepkes uit Siddeburen. Ze zijn alle door mijn vader Frans Rumpff gepoot 31 october ‘1832 overleden” (Bron Tidde Goldhoorn).

Catharina Frans Rumpff is geboren op zaterdag 18 maart 1820 te Tjamsweer (GR), is overleden op maandag 31 augustus 1891 aldaar. Catharina werd 71 jaar, 5 maanden en 13 dagen. Catharina trouwt op woensdag 12 april 1843 te Appingedam (GR) op 23-jarige leeftijd met de 27-jarige Thomas Jans van Sloten, zoon van Jannes Jans van Sloten en Klaassien Thomas Groenewold. Thomas, landbouwer, boomkweker en tapper (kastelein), wonende te Tjamsweer (GR), is geboren op donderdag 25 januari 1816 te Siddeburen (GR), is overleden op maandag 1 oktober 1883 te Tjamsweer (GR). Thomas werd 67 jaar, 8 maanden en 6 dagen.

1 Kaakheem is een buurtschap bij Ten Boer, aan het Damsterdiep.

bron: chvtb / beeldbankgroningen / 1900-1905.
bron: NvhN 26 maart 1954.

Wigboldstraat.

In de jaren tachtig.

bron: foto’s Noorderkrant

Gaykingastraat in de jaren 70-80.

bron: kadastralekaart
voorheen smederij Knol (1985)
Links het huis van Mevr. Zwaneveld, dit is later gekocht door R. Storteboom, i.v.m. uitbreiding supermarkt. (1980-85)
bron: chvtb. 9 juli 2022.
bron: archief Mw. Arkema-de Blècourt / hoek Gaykingastraat – ’t Laantje (1974).
bron: NvhN 10 mei 1974.
Links Hamplaats en aan de rechterkant het Groene kruisgebouw
bron: fotostudio Pieter Postma, datum foto november 1979.
Hamplaats, januari 1982.

Het Groene kruisgebouw is afgebroken, begin 2000.

Hamplaats werd afgebroken in 2018-19, herbouw en opnieuw bewoond vanaf 2021.

Waar staat deze boerderij ?

bron: Noorderkrant / Herman Spier.

bronnen:

Jan Huizenga, Pieter Goldhoorn, Klaas vd. Laan, John Havinga, Ineke Arkema, Pieter Postma, Historische vereniging gemeente Bedum, Herman Spier, Rita Boon, Luuc van Wou, Delpher, Noorderkrant,