Snippers

Een reactie op ons bericht van 21 oktober 2019.

Gedeelte uit het bericht.

Huisman G. burg. Ten Boer

Huizenga J. landb. Ten Boer

Homan T. wijkverpl. Ten Boer

Loco-burgemeester Menne van Dijk brengt op woensdag 18 juli een bezoek aan mevrouw Trientje (Tine) Homan. Zij wordt die dag 100 jaar.  Mevrouw Homan werd op 18 juli 1912 in Ten Boer geboren.

De reactie van Sievert Bodde

Deze Tine was een dochter van de bekende schilder Homan van de Bouwerschapsweg en een oudere zus van Auktje Homan.

Auktje , inmiddels overleden, was getrouwd met Hendrik Bodde, de deurwaarder.

Hendrik was de oudste broer van mijn Pa.

Koninginnedag 1979.

Koningin Julina was 70 jaar geworden en 1980 werd haar dochter Beatrix onze nieuwe koningin.

Zie eerder op deze site onder home, bericht van 22 mei 2019.

Foto’s uit de verzameling van de familie Meijer.

bron: archief Mw. S, Meijer
bron: gemeente Groningen

Een paar namen van organisaties van die middag:

De volharding, gemengd mannenkoor Garmerwolde, volksdansen Ten Boer, kunstgalerie TroosT, historische vereniging Ten Boer, Wester Theater, de rijdende popschool, rondje nostalgie Garmerwolde, cultuur commissie Woltersum, Amor Cantandi, fotoclub Ten Boer, Kat Ten Boer en smederijmuseum Thesinge.

75 jaar vrijheid in Ten Boer

we kregen een vraag binnen van een zustervereniging,

Eelde -Paterswolde als we hun konden helpen met het volgende:

” In het kader van 75 jaar bevrijding van Eelde besteden wij o.a. aandacht aan de oorlogsslachtoffers en met name aan een aantal mensen die op de dag van de bevrijding van Eelde ( 13-4-1945 ) nog het leven lieten.

Onder hen was ene Trientje Ezenga, die die dag fataal werd geraakt en overleed.

Zij werd geboren op 22 februari 1896 in Woltersum, gem. Ten Boer, dochter van Siert Ezenga en Everdina Boer. Zij was huishoudster, ongehuwd en woonde volgens het Bevolkingsregister sinds 1936 in bij mevrouw Aagtje Smit, weduwe van de in 1930 overleden Derk Maarhuis aan de hoofdweg 212 in Paterswolde.

Tijdens de opmars van de Canadezen, werd zij, terwijl zij uit het raam keek, getroffen door geweerkogels en overleed ter plekke om 16.00 uur.

Zij werd begraven op de Alg. Begraafplaats te Woltersum ( Gr. )

Verder is van deze gebeurtenis nauwelijks iets bekend. Mogelijk is in uw plaats en/of omgeving iets meer bekend.

We hebben deze vraag uitgezet onder onze leden en niet leden van de CHVTB.

reacties:

Wat ik van mevr trientje ezenga weet is niet zo heel veel ze woonde immers in groningen wel weet ik dat het gezin woonde op kollerijweg 48 tot 1953 / Eltje Ridder.

Trientje Ezinga is op 5 juli 1945 herbegraven in Woltersum. Ze is op 17 april 1945 tijdelijk in Eelde begraven, i.v.m. de inundatie van de begraafplaats kon er in Woltersum niet worden begraven.De locatie is: veld 3 rij A nummer 6.

Bevrijdingsrok uit Ten Boer

In het Groninger Museum is van 14 maart tot 30 augustus a.s., een tentoonstelling met de titel “en toch staat de Martini – 75 jaar bevrijding in Groningen”

De rok, gemaakt en gedragen door Jeltje Venhuizen-van der Velde, een Tenboerster, is daar te bewonderen.

Jeltje is in 1917 geboren in Nuis gem. Marum, ze trouwde in 1938 met Henderikus Venhuizen, in 2004 is ze overleden.

Uit het archief van chvtb.

Een krantenknipsel uit 1982.

bron: archief chvtb

Mevrouw A. Doornbos-Fongers ( Anje ) is zes jaar op deze foto, ze is in 1898 geboren in Woltersum. Haar broertje, Jan Fongers, is op 7 juli 1904 overleden.

Ze trouwde in 1940 met Thies Doornbos, ze hebben gewoond aan de Lindenstraat in Ten Boer. ( ouders van Thies waren: Siertje Noorman, overleden in 1954 en Klaas Doornbos hij is in 1942 overleden).

Uit Ten Boer in oude ansichten deel 2.

Foto 11 ,van wat nu de Lindenstraat is. Waar nu het postkantoor staat stond het huis van Th. Doornbos en zijn moeder (links op de foto). Het huis werd gebouwd in 1922. Later woonde hier Th. Doornbos met zijn vrouw Anje Fongers. In het huis daarnaast woonde de familie Wiltjer. Hier was destijds het postkantoor. Daarna werd Bakker postkantoorhouder en liet de familie Wiltjer een nieuw huis ernaast zetten. Daarnaast het huis van me ester Meijer, hoofd van de openbare lagere school. Daarnaast het huis van de weduwe Noorman en daarnaast was de borstelfabriek. Hier hield Klaas Siert Fongers zijn schapen. Het werd huize .Tavenier” genoemd. Op de foto rechts het huis van politieagent Hoekstra en daarnaast het huis van de familie Kooi.

bron: chvtb

Thies Doornbos is in 1961 overleden en Anje in 1988.