Sinterklaas in Ten Boer

Dit jaar is het een heel ander jaar voor de oude baas dan in al die jaren ervoor. Hij ziet minder groepen ouders en kinderen op straat en zijn knecht krijgt een andere kleur. Maar wie zoet is krijgt wat lekkers en wie stout……..

TEN BOER – De intocht van Sinterklaas in Ten Boer is op zaterdag 25 november 2017

De Goedheiligman wordt onthaald door waarnemend burgemeester Frank de Vries en toegezongen door alle kinderen van Ten Boer. Om 14.00 uur start op het Pietenplein (Koopmansplein) het muzikaal onthaal met een heus Pietenorkest.

Aansluitend vertrekt Sinterklaas om 14.30 naar de Tiggelhal in Ten Boer waar het kinderfeest wordt gehouden.

Dit hele feest wordt mogelijk gemaakt door de Activiteiten Commissie Dorpsbelangen Ten Boer. (bron noorderkrant)

TEN BOER – De pietenband van muziekvereniging Volharding zorgt voor de muziek bij de intocht van Sinterklaas, op zaterdag 23 november 2019 om 14.00 uur op het Koopmansplein.

De pakjespieten van de vereniging komen op afspraak ook op huisbezoek in Ten Boer, Ten Post, Woltersum en Garmerwolde.

bron: NvhN 1922

Bij de intocht van Sinterklaas in de stad Groningen is voortaan geen zwarte piet meer te zien. De sint wordt vanaf dit jaar begeleid door pieten met roetvegen en ongeschminkte pieten. Steden als Amsterdam en Rotterdam hadden eerder al besloten te stoppen met zwartgeschminkte pieten.

“Wij vinden het belangrijk dat Sinterklaas een feest is dat door iedereen gevierd kan worden, en dat de figuur van Zwarte Piet door niemand als kwetsend wordt ervaren”, laat de Groningse wethouder Glimina Chakor (GroenLinks) weten. Volgens Chakor is de intocht”het decor geworden voor demonstraties van voor- en tegenstanders van Zwarte Piet, en dat gaat ten koste van de essentie van het feest”.

Sinterklaas komt ook aan in de dorpen Haren, Ten Boer, Ten Post, Garmerwolde en Thesinge, die binnen de gemeente Groningen liggen. Daar moet Zwarte Piet op den duur ook plaatsmaken voor andere pieten, aldus Chakor.  (bron: DvhN 13 mei 2020)

Burgemeester van der Meer ontvangst in 1954 de goedheilig man in Ten Boer. (Gemeentehuis aan de Stadsweg)

bron: familiearchief Bodde

Wijtze Reinder van der Meer (1892-1968) was in de jaren 1947-1957 burgemeester van Ten Boer, voor die tijd was hij hier huisarts.

Sinterklaasfleest Ten Boer
foto: Menno Bol