Rembertus Niklaas Willemsen deel 2.

Uit de aantekeningen van de heer Willemsen vind ik een lijst met namen en jaartallen. Waarom deze stukken er zijn is mij onduidelijk. Het gaat om de familie Pesman uit Thesinge. Eens kijken wat er digitaal te vinden is,

De lijst:

Waarschijnlijk zoekt hij informatie voor derden maak ik op uit de zin; “voor U van belang”. Hij volgt niet acht kinderen maar één van de acht.

Digitaal:

Bij het huwelijk in 1717 was Ludde Hendriks / Hindriks, bakker van beroep.

10-3-1720 Ledemaat angenomen:
Ludde Hindriks

zijn naam staat onder de derde regel

Bij de geboorte van Rachel Pesman in 1693 was haar vader, Jan Pesman (1648-?), schoolmeester.

Schoolmeesters gemeente Ten Boer:

Woltersum 1654 Johannes Christiani. Lellens 1667 Harbert Jansen. Sint Annen 1719 Jan Lauwrens. Ten Boer 1719 Geert Basuin. Ten Post 1722 Pieter Altens en Garmerwolde 1757 Benne Brondsma.

Uit lidmaten Thesinge:

19-1-1755 met Attestatie na Garmerwolde vertrocken:
Geert Harms
tot Ledematen aangenomen:
Jan Luddes Pesman en sijn huisvrou Trijnje Oosterhuis

bron: Groninger courant 28 oktober 1785
bron: Ommerlander courant 15 januari 1790

In de overlijdensakte van Jan Luddes Pesman staat vermeld, beroep rentenier.

bron: Groninger courant 25 juni 1816

Uit lidmaten Thesinge:

22-10-1786 als nieuwe Ledematen aangenomen:
Timon Heddes kerkvoogd
Swaantje Jans Huijsvrouwe van Klaas Pieters
Rachel Pesman Huisvrouw van Jacob Jurgens

28-6-1789 nieuws aagenomene Ledematen
Jacob Jurgens
Jan Willems
Berend Daniels

Uit lidmaten Thesinge:

10-4-1805 Buitengewone vergadering. Do. H. Alers, verzoekt wegens “zijn klimmende jaren
zwakheid en onvermogen” van zijn dienst ontslagen te
worden; onderschreven door:
J.F. Heideggers Pred, te Garmerwolde Praeses
H. van WeerdenJansonius assessor en scriba
J. Pesman ouderling

der liefde
Wat die zonde is
tot straf.

Klaassien Koopman is in 1895 in Appingedam overleden. Jacob Doornbos en Klaassien kregen 6 kinderen. Jacob Doornbos is in 1896 voor de derde keer getrouwd met Woltje Stolt (1851-1938). De eerste keer (1866) trouwde hij Berendje Polman (1841-1872)

Jacob is in 1915 overleden te Delfzijl.

Boerderijen gemeente Ten Boer en Overschild 1595-2005.

Meer informatie: blz. 246 voor Jan Jacobs Pesman, blz. 296 voor Ludde Hendriks, Rachel Pesman en Jan Ludde Pesman, blz. 797 Jan Mennes Cock en blz. 802 voor Geessien Jans Pesman.

.

Tot zover de aantekeningen van Willemsen. Was het een verzoek aan hem om een familielijn voor iemand uit te zoeken? we zullen het nooit weten.

Uit Wilte’s dagboek 1944-45:

Donderdag 26 oktober
Job Dreise gaat zijn huisraad weer uit Ten Post hierheen brengen.
Er komt een telefoontje voor Veldman dat de sluizen van Duurswold opengezet zullen worden en dat er dus zout water binnengelaten wordt. Het ging daar de moffen niet hard genoeg.
Het wagengedreun gaat in onverminderde sterkte voort.
We hebben een vlotte postdienst met tante Gé in Hoogezand. Zij geeft de brieven mee aan een buurman die in Slochteren op het gemeentehuis werkt en vandaar neemt Jan Alkema of Bertus Willemsen ze mee naar hier en omgekeerd.
Om elf uur komt er een telefoontje van de burgemeester: heel Woltersum moet evacueren!
Moeder gaat direct naar Ten Boer om bij de Wouda’s te informeren of we daar heen kunnen. Burgemeester raadt aan om naar het Hogeland te trekken.
In Ten Boer wordt moeder niet veel wijzer, maar als we weg moeten gaan we naar de Wouda’s.
Om vijf uur komt een telefoontje van de burgemeester: wie op eigen risico wil blijven, mag blijven.
Om half zes een nieuw telefoontje: het voorgaande is niet juist, een groot gedeelte van Woltersum moet evacueren, terwijl een klein aantal mag blijven. Wie, dat zal wel aangewezen worden. Burgemeester geeft ons de verzekering dat wij wel mogen blijven.
De telefoon is natuurlijk weer de hele middag in bedrijf en er komen steeds mensen om te bellen of om te vragen hoe dat nu eigenlijk zit, omdat wij de berichten van de burgemeester het eerst horen.
De evacuatiecommissie durft niet op zich te nemen om hier 800 mensen afgesloten te laten zitten, omdat de wegen opgebroken zullen worden. Voor een klein aantal die hier om hun bedrijf en dergelijke eigenlijk blijven moeten, kan wel gezorgd worden. Alles moet echter per schip verzorgd worden.
Job is opgelucht weer met zijn boeltje teruggekeerd.”

lidmaten Thesinge, Delpher, St. oude Groninger kerken, Wilte’s dagboek, boederijenboek Ten Boer en Overschild, Pia Kort en de papieren uit de nalatenschap van dhr. R.N. Willemsen.

1 reactie

1. Lina

Genealogie Pes(t)man – Thesinge. Laat ik nou die hele stamboom vanaf 1609 in mijn bezit hebben. Mijn schoonmoeder was ook een Pesman, maar dan de Scharmertak. De bron van deze twee takken is Johan Pesman. Uit zijn huwelijk met Anna Eppens worden 3 zoons geboren. Hindrik, Eppo en Zacharias. Hindrik en Eppo vormen de Thesingertak en Zacharias de Scharmertak. Hindrik huwt en maakt hier weer een stamboom met vele nazaten. Eppo huwt ook, maar krijgt geen kinderen en zijn tak sterft dus uit. Die van Zacharis is ook nog niet uitgestorven. Ik weet dat er nog nazaten (verre achterneven en nichten van mijn schoonmoeder) leven.