Het verhaal van een foto.

Wat kan ons een foto vertellen en wat zien we daarop nu echt staan.

Bij het digitaliseren van de foto’s en dia’s van de historische vereniging, kwamen we deze foto tegen.

archief chvtb, fotograaf onbekend.

Het is geen opname die gemaakt is in Ten Boer, we kunnen de Martinitoren in Groningen herkennen. Het is de kant waar V&D zat op de Grote Markt.

We zien een man met een vaandel voorop lopen en een groep mannen met trommels en blaasinstrumenten volgen hem, allemaal met het rechterbeen naar voren.

Eèn man zonder hoed of pet en de rest met, en iemand zonder een instrument, verder zien veel publiek aan de zijkant staan en 1 agent.

Wat doet deze foto nu in ons archief ?

We weten het niet direct, later staat de foto op de Beeldbank Groningen.

Met de omschrijving:

• Muziekvereniging Pax et Amicitia op mars In Groningen rond de Grote Markt
  • Datum: 1930-1935

En verder ?

De plek op de foto is in de stad Groningen, de mannen

(plus minus 20-30) horen bij het muziekkorps uit Ten Boer, en we hebben een indicatie in welke periode de foto gemaakt is, maar het hoe en waarom?

Via via kwam ik bij Bernhard Groenwold in Ten Boer terecht, die kwam met verhalen en foto’s en meer over Pax et Amicitia. Het vaandel is verdwenen, wel zijn de medailles bewaard gebleven.

Pax et Amicitia ( vrede en vriendschap ) uit Ten Boer, opgericht in 1906, en in de jaren 50 van de vorige eeuw is het ter ziele gegaan.

De vereeniging voor volksvermaken Groningen (1874) organiseerde

op zaterdag 16 juni 1923, een marschwedstrijd van harmonie-en fanfarekorpsen, op de Gr. Markt en de mannen uit Ten Boer deden hieraan mee, onder leiding van de dirigent, dhr. A.J. Veldman uit Bedum (de man zonder een muziekinstrument op de foto)

Deze middag ging Pax et Amicitia met twee prijzen naar Ten Boer terug.

Te weten: de eerste prijs bij fanfare afd. A en een derde prijs bij de vaandelwedstrijd.

NvhN, maandag 18 juni 1923

Uit de verzameling van Bernhard Groenwold:

Ook in 1925 was de eerste prijs weer voor……

NvhN juli 1925

FINE-CODA-FINALE-APOTHEOSE

De foto laat zich nu lezen, we weten de plek, het tijdstip, wie er op de foto staan en het waarom.

Grote Markt Groningen, zaterdag 16 juni 1923, Pax et Amicitia uit Ten Boer en het was georganiseerd door De Vereeniging voor Volksvermaken Groningen.

Van de leden van het cops weten we behalve die van de dirigent, helaas geen andere namen.

Ten Boer, sept. 2019.

met dank aan Bernhard