Sneeuw in mei ?

gezien de klimaatontwikkeling zou het kunnen, maar alle gekheid op een…Door verschillende problemen is het niet gelukt om dit artikel afgelopen febr. op onze site te zetten, maar beter later dan nooit.

Winter 1979

foto’s dhr. M.Bol

Het begon met een sneeuwvlok toen nog een en nog een….

Veertig jaar geleden werd de winter van 1979 een sneeuwramp voor het Noorden van Nederland.

Het was een strenge winter met als “hoogte punt” de sneeuwstorm in februari.

De temperatuur ging van plus 10 graden naar min 15-25 graden, en heel veel sneeuw en ongemak in het Noorden.

De weg (N360) richting Ten Boer, was afgesloten met hekken,

Twee agenten maakten de mensen duidelijk

tot hier en niet verder.

Diverse auto’s stonden verlaten aan de kant van de weg.

De historische vereniging Ten Boer is op zoek naar verhalen

van die winter, welke herinneringen heeft u?

Heeft u toen ook foto’s gemaakt?

Deel ze met ons op onze website.

tenboerhistorie@gmail.com

Tolhuis,Boersterweg

TROUW 2004

Dankzij dit ‘Sneeuwboek’ en een persoonlijk verslag van medewerker Jan Bolt te Uithuizermeeden in de Ommelander Courant van 5 februari jongstleden, komt het fenomeen, dat de samenleving in de noordelijke provincies volkomen ontwrichtte, weer helemaal tot leven. Terwijl men in de rest van Nederland geen flauw benul had van wat er gaande was, waren de wegen op dinsdag 13 februari aan het einde van de middag al zo goed als onbegaanbaar door ijzel en later sneeuw. De volgende ochtend, 14 februari, was de verrassing groot: veel mensen konden niet eens meer hun deur uit, omdat de oostnoordoostenwind de sneeuw tot metershoge duinen had opgejaagd. Hier en daar staken alleen schoorstenen nog boven de sneeuw uit. Jan Bolt belde om 05.30 uur de weerkamer van het KNMI om kond te doen van de bizarre situatie, maar de dienstdoende meteoroloog geloofde hem niet. Nadat de weermannen Hans de Jong en Jan Pelleboer in de ether waren geweest sloeg de stemming in De Bilt om. Het hoogtepunt van de sneeuwstorm kwam de avond van de 14de. Om 19 uur rapporteerde Leeuwarden een zware oostnoordoosterstorm bij -50, in Groningen -80. De extreme weersomstandigheden waren het gevolg van een felle strijd tussen zachte en ‘aanstormende’ zeer koude lucht, onder invloed van een aanzwellend Scandinavisch luchtdrukmaximum.

Niets van dit al dezer dagen, maar de kans op een verlaat sprokkelwintertje is nog niet helemaal verkeken. Tweede helft volgende week knoopt een zich profilerend hogedrukgebied boven de Britse eilanden connecties aan met een hogedrukgebied bij Nova Zembla. Daardoor een noordoostenwind en aanvoer van koude lucht: in de nacht en ochtend gaat het licht vriezen, plaatselijk is rond de 20ste matige vorst mogelijk. Curieus is dat Finland en het noorden van Rusland te maken krijgen met de koudste lucht van deze winter.

BOERSTERWEG

Boeken:

1. Martin Scholma o.a. “sneeuwboek Groningen febr. 1979”

uitgever: Profiel / Scholma Bedum.

1. R.Idema “winter 1979 door de lens”, Eenrum, Kloosterburen,

Leens en Ulrum

uitgever: Drukkerij de Marne Leens.

c.  Hans de Jong o.a. “de barre winter 1979 in Friesland”

uitgever: P. de Boer Leeuwarden.

d.  Kooistra o.a. “witboek  Friesland febr. 1979”

uitgever: De Tille Leeuwarden.

e. Smit o.a. “Dwingelo in ’t wit en in de weer”

uitgever: Meine Hoekstra.

noodlokalen / school aan de Boersterweg

1 reactie

1. Klaas Dijkhuizen

De temperaturen kunnen het beste worden omschreven als gevoelstemperaturen hierboven en in uw artikel. De wind, storm, de veroorzaker. Langdurig en vermoedelijk bijna 24 -48 uur lang is windkracht 7-8 gemeten met hogere uitschieters tot windkracht 10, volgens sommigen 11 (62 k/m – 117 km p/u; uw tekst en cijfers ‘-50 en -80’ zijn flauwekul en onduidelijk is wat er mee bedoeld wordt). Vele windmeters, ook die van KNMI-Eelde waren trouwens door de ijzel tijdelijk bevroren en konden dus niets meten!

Daarna volgorde een stormachtige wind tot donderdagmiddag 16 februari ’s middags en vervolgens straffe, krachtige wind tot zaterdag. Dinsdag 13 februari langdurig regen / ijzel op bevroren ondergrond, de reden dat de sneeuw zulke enorme sneeuwduinen in de luwte neerlegde in het gehele Noorden. Het bleef werkelijk de hele dag nagenoeg donker (heel bijzonder) door één van de dikste wolkenlagen van 2 depressies (warm en koud) die op elkaar botsten.
    Dinsdagavond 13 februari begon de sneeuwstorm in Ten Boer en de overgang daar na toe om 18.00u van ijzel (bij -2º gedurende de hele dag) , in Uithuizen al vanaf circa 15.00u. Non-stop 2 dagen sneeuwstorm, vanaf donderdagmiddag 15 februari overgang naar stuif- en lichte sneeuw. Temperaturen omstreeks -7, -8º tijdens sneeuwstorm, gevoelstemperatuur factor 2 tot 3 lager.

De temperaturen gingen dus niet van + 10º naar beneden nul (wel in Maastricht). Het was in onze regio al continu onder nul vanaf 9 februari. Tot ’s avonds 20.00u (dinsdag 13 februari) werd hier en daar nog gereden, daarna liep het snel hopeloos vast en was het eigenlijk onmogelijk om nog de weg op te gaan, ook voor sneeuwschuivers. De hele maand februari was koud. Elke nacht – m.u.v. 1 februari – was het onder nul, overdag kwam de temperatuur pas op 28 februari boven 5º.

Vanaf vrijdag 16 februari begon het OV (2 dagen plat) weer op gang te komen in Ten Boer, in NO-Groningen in weekend of de maandag (19 februari) pas. M.b.v. het 44e pantserinfanteriebataljon uit Zuidlaren en Assen moesten vanaf vrijdag talloze dorpen worden bevrijd.