De onderkant van de foto.

Begin 2018 kreeg de CHVTB een schenking, een fotoboek van de familie Veenkamp.

Een gift waar we erg blij mee zijn.

Heel veel foto’s met daarbij namen en data vermeld, maar ook veel vraagtekens, geen naam of een datum.

Wat zien we op de eerste blz. een foto plus namen.

fotograaf onbekend

“Kornelis Veenkamp, Gesina Veenkamp-Strijk en de jongste zoon Piet.

Kornelis was dagloner, geboren in 1846 en overleden in 1915, Woltersum.

Gesina was een dagloonster, geboren in 1853 en overleden in 1943.

Pieter (Piet) is geboren in 1895 en overleden in 1966.

Op de afbeelding is hij 7-8 jaar oud,(schatting) de foto is gemaakt rond 1903.

Aan de hand van een foto kun je terug in de tijd, wie waren ze en wat deden ze etc.

Je kunt er ook genealogie gegevens uit halen. Zie o.a. AlleGroningers, openarchief, stamboomforum en delpher De z/w foto gaat leven.

Op de onderkant van de foto staat soms ook iets, de naam van de fotograaf en zijn woonplaats.

Soms werd dit er afgehaald, de foto paste niet in het lijstje of boek.

Het was een vorm van reclame van de maker van de foto.

foto: Reintje (Reiner) Uges

We beginnen dicht bij huis:

Willem Frederik Pastoor

Plattelandsfotograaf te Loppersum (1884-1972)

Dorpsfotograaf Pastoor is in Loppersum en wijde omgeving nog altijd een bekende naam. Meer dan 60 jaar wist Willem Frederik Pastoor alle lief en leed van de Groningse plattelandbewoners vast te leggen.

Portretten, trouwerijen, baby’s, dorpspleinen, gezinnen, avondmaalszilver, koeien en paarden, feesten en partijen en in de oorlog zelfs foto’s voor vervalste persoonsbewijzen en moeilijke situaties op het slagveld, zijn oeuvre lijkt onuitputtelijk.

Toen de historische vereniging Loppersum in 2006 een doos glasnegatieven aan de Groninger Archieven schonk, ontstond het idee om hier meer mee te doen. Na een oproep aan de inwoners van Loppersum en dorpen in de omgeving kon er een databank met meer dan 5000 foto’s van de hand van Pastoor worden samengesteld.

Het leek alsof bijna alle oudere inwoners van Loppersum en omgeving wel eens door Pastoor zijn gefotografeerd. Op zolders, in fotoalbums, ingelijst aan muren, in schoenendozen, overal werden foto’s gevonden.

bron: Profiel Bedum

We gaan nu naar de Stad:

we kwamen de naam al tegen op een foto, Reintje Uges.

Geboren in Groningen in 1871 en overleden in Leiden 1945. in mei 1902 kwam hij terug uit Middelburg naar Groningen, in de Oosterstraat 36 A. Hij was ook directeur van de Groningsch bioscopetheater, Grote Markt 41. Diverse foto’s hebben zijn naam in het boek.

Heiman Abraham Sanders (1839-1922) tot 1866 was hij een rondreizende fotograaf in Duitsland. Samen met zijn broer, Benjamin krijgen ze in mei 1866 een fotoatelier aan de Hereweg (buiten de Herepoort) Groningen. Vanaf 1900 was hij samen met broer Elias in de Kromme Elleboog 4.

Johannes Adrianus Steenmeijer (1856-1936) In de Herestraat zat Steenmeijer, een begrip in de stad Groningen. In de periode 1903-1918 was het Visscherstraat en na 1918 was het J.A. Steenmeijer en Zonen in de Zwanestraat 47 Groningen. In het boek komen de namen diverse keren voor.

Nog een paar namen van fotografen:

Uit Helpman bij Groningen, atelier “de sport” K.Goudsmit

Leiden: Bongenaar met telepfoon 308, Amersfoort vd. Pol, Rotterdam Faassen, Den Haag / Amsterdam / Utrecht Vermeulen, Den Haag Delboy, Helder Boelsums en Haarlem J. Hendr. Fortgens.

Laatste blz.

Op de foto’s staan familieleden, vrienden en vriendinnen etc. Mannen met en zonder snor, met en zonder uniform en je ging zonder hoed of pet op de foto, vrouwen in mooie japonnen. Uit een tijdperk zonder internet en mobiele telefoons.